måndagen den 14:e november 2005

Hittat i gästboken

Hej Karin! Jag undrar om du som "modern" kvinnlig präst tycker om följande saker:Finns det ett helvete?Hamnar alla som inte är goda kristna i helvetet?Är Gud både god och "ond"?Kan man som bokstavstroende ta emot nattvard från en kvinna?Vad är din inställning till sexuellt umgänge utanför äktenskapet, t.ex. att ha sex innan man är gift/att vara sambo?

Svar: Tack för dina frågor. Var och en av dom skulle man kunna skriva en hel avhandling om, men några tankar kan jag ge.
Om helvetet: Det finns många olika tankar i både GT och NT om vad som händer efter döden. Jag brukar lyfta fram Psaltaren 23, Jesu ord till rövaren ("Redan idag ska du vara med mig i paradiset"), och i Johannesevangeliet ("I min faders hus..") Vad som händer med dem som inte vill vara i paradiset vet vi inte. För mig är det rimligt att tro att Gud inte tvingar någon att vara med honom, och då skulle "helvetet" vara en bild eller ett begrepp för den plats i "evigheten" där Gud inte är. Ofta spekuleras det i vilka som kommer till himlen och vilka som kommer till helvetet, men jag tror att det viktigaste är att fundera över sin egen inställning till livet efter detta. Och kyrkans tradition är att hela tiden förkunna Jesu försoning och vår frälsning av tro, ej av gärningar.
Om Gud är både ond och god: I Bibeln finns texter som talar om att Gud inrymmer både ont och gott ("Herren gav och Herren tog, lovat vare Herrens namn", Gud som dödar Sapheira och Ananias i Apostlagärningarna. Det ses nog idag inte som "gott". Så finns tankar om dualism, dvs en till Gud ond motpart, med den vanligaste beteckningen "djävulen". Själv är jag inne på alternativ nr 2.
Om man som bokstavstroende kan ta emot nattvard av en kvinna: Ska vi vara riktigt bokstavliga nu, så säger Jesus endast: "Ta detta och dela mellan er" (Luk 22), "tag och ät" (Matt 26) . Att överhuvudtaget ha med en präst vid nattvarden finns det alltså inget stöd för i Bibeln, men det är kyrkans tradition. Det finns, som jag ser det, ingen anledning att avstå nattvardsdeltagande för att prästen är kvinna. Kristi kropp och blod är Kristi kropp och blod oavsett vems händer det är som delar det.
Om sexuellt umgänge utanför äktenskapet: Jag tänker att sexualitet hör hemma inom en relation. Idag ser familjer olika ut. Sambos har barn, t ex, och för mig är det väldigt främmande att se dessa barn som avlade i synd. Däremot tycker jag att destruktiv sexualitet (p-i ((Skriver inte ut ordet för att inte få knepiga googleträffar)), incest, våld, etc) ska bekämpas så mycket som bara går.

62 kommentarer:

  1. I vårat moderna tänkande så borde straffet för incest avskaffas. Numera så ses det ju inte längre som att föräldrarna har någon särställning gentemot barnet. Vi tillåter ju numera homoadoptioner och lesbiska inseminationer vilket väl visar att vi också borde anse att det är ok om en far har sex med sin dotter. Fadern är ju som vilken vuxen som helst. Visserligen så finns det psykologiska undersökningar som visar att barnet far illa av det men det kan väl buntas ihop med all annan historisk bråte, till exempel mossiga idéer om att ett barn behöver båda sina föräldrar och sådant struntprat.

    Att barnet är underårigt är inget försvar för att förbjuda incest. Flera våldtäktsdomar mot underåriga (se speciellt Motala fallet) har visat att det allmänna rättstänkandet är att 11-12-13 åringar är kapabla att ta eget ansvar för sin sexualitet och att vuxna inte har något speciellt ansvar sexuellt sett mot barn

    SvaraRadera
  2. z999: *suckar*

    Nä. Incest är vidrigt i fysiskt, psykiskt, andligt, kriminellt avseende. Att förövarna inte straffas tillräckligt är däremot en konsekvens av det s k moderna tänkandet.

    SvaraRadera
  3. Min egen uppfattning är att om man inte är en god kristen så hamnar man i helvetet.

    Varför försöker du och många andra präster prata så mycket om kärleksbudskapet när det är minst lika viktigt
    att diskuttera vad som händer när man inte följer Guds bud, t.ex. att det är helt förkastligt med sex utanför
    äktenskapet.

    Jag tycker att det är mycket konstigt att du kan tolka bibeln, som du gör.
    Syftet med bibeln är ju att man skall kunna läsa i bibeln, för att kunna få reda på vad som är rätt och fel.

    Det som du och många andra präster gör är att hitta på en egen tolkning.
    Om man säger en sak tillräckligt många gånger blir det till slut sanning, trots att det från början bara
    var en tolkning.

    > Det finns, som jag ser det, ingen anledning att avstå nattvardsdeltagande för att prästen är kvinna. Kristi kropp och blod är Kristi >kropp och blod oavsett vems händer det är som delar det.
    Det är klart att du tycker att det är ok eftersom du inte kan anses tillhöra de bibeltrogna.

    >Om sexuellt umgänge utanför äktenskapet: Jag tänker att sexualitet hör hemma inom en relation. Idag ser familjer olika ut. Sambos har >barn, t ex, och för mig är det väldigt främmande att se dessa barn som avlade i synd.
    Det är tur att jag inte har dig som församlingspräst när jag försöker göra mitt bästa att leva efter Guds bud...
    Jag tycker att barn som är födda utanför ett äktenskap är bastarder, men jag brukar inte kalla dem det.

    Bakgrundsinformation:
    Min bakgrund är ganska konservativ, trots att jag bara är 26 år.
    När jag var liten brukade jag delta i husförhör. I kyrkan som jag brukar gå i används nattvardsförhör och nattvarden delas ut var 4:e vecka för att undvika att det blir "inflation". Min konfirmationspräst var/är är en riktigt konservativ präst, t.ex. anväder han alltid en svart rock.
    Jag har bara deltagit på en gudstjänst där det var en kvinnlig präst. Jag kunde inte undvika gudtjänsten eftersom det var en begravning av en släkting.
    För tillfället pluggar jag i Göteborg och jag har försökt att delta i den moderna svenska kyrkan gudstjänster men jag har vid flera tillfällen varit nära att gå ut p.g.a. saker som jag upplever som konstiga/lågkyrkliga. T.e.x. att prästen berättar roliga historier och att församlingen skrattar eller att församlingen applåderar.
    Det konstigaste som jag har sett var igår då ett antal vitklädda personer dansade runt med flaggor i kyrkan, under gudstjänsten!
    Rent generellt har jag svårt att förstå mig på karismatiska gudstjänstdeltagaren.
    Tyvär kan jag inte gå i kyrkan i min hemförsamling eftersom det är en kvinna som delar ut nattvarden :(

    SvaraRadera
  4. Beklagar att du inte känner att du kan gå i kyrkan där du bor. Men det finns ju andra församlingar, som jag hoppas att du kan känna dig hemma i.

    Önskar dig frimodighet i din tro.

    SvaraRadera
  5. Ps. Jag är heller inte särskilt karismatisk. :)

    SvaraRadera
  6. Varför beklagar du dig över att jag inte kan inte gå i min lokala kyrka, när du som de flesta andra redan vet
    att de flesta kyrkorna/församlignarna inte har präster som tilltalar bibeltrogna.

    I Göteborg finns det typ bara en församling som jag känner till, som är bra.

    Men karismatisk menar jag t.ex. att en person står upp under lovsången och "vinkar" med händerna.

    Jag är mycket frimodig, det var därför jag röstade på frimodig kyrka i kyrkovalet...

    SvaraRadera
  7. Precis, jag hoppas att du har sammanhang där du trivs. Alla kan ju inte passa alla, så det är väl bra att det finns olika typer av präster och församlingar.

    Det viktiga är ju att du får tillfällen att umgås med Gud och utveckla er relation.

    SvaraRadera
  8. Jag är väldigt dålig på att läsa böcker rent generellt utan följer min övertygelse istället. Jag tror (observera tror) att bibeln är mycket sparsam med att säga något om djävulen än mindre om helvete. Jag vet inte om helvetet ens förekommer i bibeln...

    Men om sexualitet och familjebildning är budskapet desto tydligare och skiljer sig från vad Karin föreställer sig....Jag citerar Karin:

    "Om sexuellt umgänge utanför äktenskapet: Jag tänker att sexualitet hör hemma inom en relation"

    "Relation" alltså...det är även detta en omtolkning av bibelns budskap som inte är korrekt!

    Det är ju din egen åsikt..."Hör hemma inom en relation!"...så ett fast homosexförhållande eller samboförhållande skulle alltså vara en förmildrande omständighet?

    Bibeln förespråkar kärnfamiljen! Mycket tydligt och med väldig få undantag.

    OBS! Jag är väldigt intresserad av att få länkar där homosexmotståndarna uttalar sig kränkande om sina meningsmotståndar på samma sätt som görs på dessa sidor och sidor som den länkar till.

    Jag ser tyvärr bara hela debatten som en direkt förlängning av TV:s såpaserier med dess sneda sexualsyn och förnedring av medmänniskor. En miljö där kvinnorna dominerar som mest...

    Kyrkans uppgift är att stå över sin samtids alla trender och villfarelser med ett evigt budskap som faktisk inte kräver speciellt mycket omtolkning. Bibelns budskap är evigt och skall hållas oförvanskat!

    Det är min övertygelse

    Martyren Christer :-)

    SvaraRadera
  9. Hej Christer och välkommen hit.

    Kärnfamilj i Bibeln...råder det delade meningar om. Patriarken Abraham med Sara och Hagar...Jesus själv som bröt tabut att inte gifta sig...Paulus som uppmanar att inte gifta sig alls...

    Bra iallafall att du har en tro! Det hjälper en i livets trevliga och mer plågsamma stunder.

    Jag är tveksam till om man kan beskriva en tolkning som "rätt" eller "fel". Det finns tolkningar och översättningar, som förhoppningsvis är rätt för den som förhåller sig till den.

    Att det finns någon evig sanning eller uppenbarelse har aldrig varit kyrkans tradition. Guds ord består, och Guds ord är levande och dynamiskt.

    Guds ande verkar i världen, och det hjälper inte så mycket att streta emot.

    SvaraRadera
  10. Det var inte mycket vi var överens om. Ja, du är ju präst och jag är i princip obildad men jag tackar iallfall gud för att jag törs ha en avvikande åsikt som är mer generell än så.

    "Kära svenskar, jag delar inte era åsikter"

    SvaraRadera
  11. Jag är ursvensk med noggrann släkttavla på fars sida till 1500-talet och på mors sida till 1400-talet. Jag är heterosexuell. Jag är döpt samt konfirmerad och har växt upp i en kyrklig miljö. Jag har under hela min uppväxttid umgåtts med människor från Svenska Kyrkan och Missionskyrkan. Den miljön lärde mig att ödmjukhet och tolerans är de kristnas viktigaste egenskaper. Det var ingen i min familj eller i min övriga umgängeskrets som dömde någon till syndare med stöd i Bibeln. De enda syndare jag hörde talas om, var de som var orättfärdiga i sitt förhållande till medmänniskorna.

    Den som krampaktigt tar stöd i Bibeln för att förringa sina medmänniskor är den största syndaren för den bryter mot kärleksbudet och den gyllene regeln.

    Titta för säkerhets skull i spegeln för att kontrollera om bjälken i ögat är kvar.

    SvaraRadera
  12. Karin:
    " Ps. Jag är heller inte särskilt karismatisk. :)"

    Du är väldigt karismatisk. Lite konstig självbild du har om du inte upplever dig som karismatisk, eller så om du inte vet vad ordet betyder.

    SvaraRadera
  13. z999: I kyrkliga sammanhang står karismatisk för en inriktning som bygger mycket på lovsång, liturgisk dans, betoning av bibeln och den Helige Andes nådegåvor.

    Det är inte riktigt Karins "piece of cake". Hon är mera lågkyrklig/folkkyrklig.

    Men man vet aldrig vad som kan hända, hon kanske blir uppfylld en dag och börjar sjunga i Anden. Det vore nåt det! Vad skulle du säga då Karin?

    SvaraRadera
  14. "Den som krampaktigt tar stöd i Bibeln för att förringa sina medmänniskor är den största syndaren för den bryter mot kärleksbudet och den gyllene regeln."

    Så är det nog! Jag förringar inte mina medmänniskor men jag konstatera att vi har olika åsikter...väldigt olika åsikter!

    Dessutom tycker jag att den här bloggen förringar meningsmotståndare på ett sätt som vida överstiger mina egna synder.

    Ni är inte så goda själva tycker jag...

    SvaraRadera
  15. Germund: Jag är också ursvensk men jag vet inte vad det skulle spela för roll när vi diskutterar religösa frågor.

    Där jag har gått i kyrkan är det självklart att prästen pratar om att de som syndar kommer att hamna på en mindre trevligt ställe om de inte omvänder sig till den rätta sidan.

    Jag syndar naturligtvis också men jag gör mitt bästa för att undvika det.
    Man är inte orättfärdig bara för att man konstaterar att någon bryter mot Guds bud och för att man tycker att det skulle vara bättre om de istället kunde välja den smala vägen.

    >Den som krampaktigt tar stöd i Bibeln för att förringa sina medmänniskor är den största syndaren för den bryter mot kärleksbudet och
    > den gyllene regeln.
    Jag har inte läst speciellt många inlägg men du verkar vara ännu en person som jag tror på kärleks-Jesus. Jag förstår inte hur personer som förhoppningsvis läser bibeln hela tiden kan lyckas välja bort de otrevliga delarna och bara välja de delar som är trevliga. T.ex. låter det ju kanske trevligt att präster som t.ex. Karin säger att det inte är fel att ha sex utanför äktenskapet och att det är ok att därigenom bryta Guds bud.

    Det jag ibland kan fundera över är om det inte finns någon gräns för hur mycket man plocka bort från biblen och ändå kalla sig kristen?

    En person som Karin bör istället kallas modernt kristen
    Med en modern kristen menar jag en person som ändrar sin bibeltolkning när samhället förändras/blir mer sekulariserat, utan att reflektera om de nya idéerna har stöd i bibeln.

    SvaraRadera
  16. En o-modern kristen blir då en person som inte har ändrat sin Bibel-tolkning, utan håller fast vid omoderna ideer utan att reflektera om De hade stöd i Bibeln när DE infördes?

    SvaraRadera
  17. Jag har varit djupt oense med Socialdemokraterna om inriktningen för kyrkan men jag tycker nog att de egentligen vill avskaffa den helt. Jag anser att politikerna skall hålla sig borta från kyrkans inre arbete!

    Schartauan : "En person som Karin bör istället kallas modernt kristen
    Med en modern kristen menar jag en person som ändrar sin bibeltolkning när samhället förändras/blir mer sekulariserat, utan att reflektera om de nya idéerna har stöd i bibeln."

    Det är nog en ganska korrekt beskrivning av situationen. Jag kanske kommer att bli tvungen att rösta på Socialdemokraterna i nästa val men ibland måste jag damma av gamla begrepp och för att beskriva läget och utförsbacken som kyrkan befinner sig i så tar jag till det politiska begreppet:

    "De små stegens tyrrani!"

    SvaraRadera
  18. Schartauan,

    Jag menade att jag som växt upp i en miljö med kyrklig tradition, påverkad av flera hundra års bibelläsande, har fått helt andra erfarenheter av syndabetraktelser än den som trångsynta fundamentalister nu deklarerar i sin protest mot välsignelseakten.

    De präster jag lärde känna, dömde aldrig en medmänniska som syndare med stöd av Bibeln

    Jag påstår alltså att vi som står för en välvillig inställning till all mellanmänsklig sann kärlek, inte representerar någon ny modern kristendomsupplösning.

    Vi har bara tagit fasta på vad Jesus enligt NT, sade om vårt ansvar för varandra. Det är väl god tradition, eller hur?

    Beträffande att ta till sig de trevligaste delarna av Bibeln, är väl det ganska klokt om man vill sina medmänniskor väl?

    Det är ju trots allt så att de gamla hårda lagarna i GT, helt enkelt är oanvändbara som människans rättesnöre.

    SvaraRadera
  19. http://www.kyrkanstidning.com/artikelserier/2005/extra/hammarbrev/hammar.asp

    Detta svar från KG Hammar, föranlett av den finländske biskopen Erik Vikströms kritik, tycker jag är ett bra inlägg i debatten.

    SvaraRadera
  20. Germund: "tycker jag är ett bra inlägg i debatten"

    Det beror ju på vad frågan var? Nu har jag läst svaret. Kan du ge mig länken till frågan också. Jag hittar den nämligen inte...

    SvaraRadera
  21. z999: om karismatisk är som Lars, att man dansar i kyrkan, så kan jag ju säga att dom enda danser jag är bra på är aerobics och foxtrot.
    Om det är som "Schartauan" säger, att man viftar med händerna under lovsången, så är gör jag inte det heller.

    Men jag har händerna i s k judisk böneställning under prefationen och instiftelseorden. Det är väl lite karismatiskt och högkyrkligt..eller...:)

    SvaraRadera
  22. Go Göran, Go Göran, Go Göran *ser karismatisk ut och tjoar*

    SvaraRadera
  23. Karin:
    Finns det egentligen någonting som du fördömmer som präst, t.ex.
    Är det ok att ha flera kk om man är singel?
    Är det rätt att vara seriellt polygam?
    Vad tycker du om präster som förleder Guds barn från den sanna vägen till himmelriket, t.ex. genom att
    säga saker som inte är sant enligt bibeln?

    SvaraRadera
  24. Jag är förstås rätt säker på att en riktig schartauan inte skulle känna till såna ord :=)

    SvaraRadera
  25. schartauan vad betyder det? Googlar lite på det :-)

    SvaraRadera
  26. Göran Koch-Swahne: Varför skulle jag inte känna till dessa ord?
    christer: Vet du inte ens vem Scharatau var ?

    SvaraRadera
  27. Jag sa ju att jag inte var nån vidare bra kristen...

    Jag har väldigt mycket att hålla ordning på och jag kommer inte längre ihåg om jag vet vem Scharatau var.

    SvaraRadera
  28. Christer,
    Länken går till en pdf på hela Kyrkpressen, man artikeln finns i mitten av tidningen


    http://www.kyrkpressen.fi/arkiv/KP0544.pdf

    SvaraRadera
  29. Jag tror att du stavade hans namn fel,kanske?. Jag hittade detta på Google i cachen. Verkar mycket intressant. Är det rätt person? Kompromisslös...låter bra :-)

    ---------------------

    Henric Schartau
    1757-1825

    Hans namn förbinds mest med den väckelseriktning framför allt i Skåne och på västkusten, som efter honom brukar kallas den schartauanska väckelsen.

    Vad få vet är att den unge Henric Schartau kom som informator till Danerums gård i Ryssby socken, och att han under sin tid där kom att genomgå en omvälvande andlig kris, som ledde fram till en stark andlig upplevelse i samband med en nattvardsgudstjänst i Ryssby kyrka Fastlagssöndagen 1778. Schartau prästvigdes sedan i Kalmar, men fick göra sin banbrytande insats som komminister vid Lunds domkyrka, där hans allvarliga och kompromisslösa förkunnelse vann starkt gensvar bland många unga blivande präster. Genom dessa "lärjungar" kom Schartaus inflytande att spridas och prägla en hel landsända ända in i våra dagar.

    ------------------------

    SvaraRadera
  30. Ja jag kommer väl inte speciellt mycket längre idag och nu är det bara att försöka vila sig lite och samla kraft inför morgondagen och jag har ingen aning om vad den kommer att handla om eller om jag kommer att vara här igen.

    När jag sökte på Henrik Schartau så snubblade jag på lite andra länkar men har de ingen blogg eller möjlighet att skriva så är det inte intressant för tillfället...

    Dags att försöka sova lite...

    SvaraRadera
  31. Karin: Go Göran, Go Göran, Go Göran *ser karismatisk ut och tjoar*

    Du har nog missuppfattat det här. Det var inte Göran du skulle lovsjunga...

    Prova med Jesus istället...

    SvaraRadera
  32. Jasså?

    Ja, vi ä ju inte så karismatska nån av oss...

    SvaraRadera
  33. Men det var ju ett gott försök!

    Det är den goda viljan som räknas hemmavid.

    I tassemarkera.

    SvaraRadera
  34. Fortsätter lite till...

    Karin: "Go Göran, Go Göran, Go Göran *ser karismatisk ut och tjoar*"

    Jag vet inte riktigt vad hon menar med detta? Jag hoppas att hon inte menar Göran Persson...

    Som sagt: Prova med Jesus istället!

    SvaraRadera
  35. Go Karin, Go Karin Go Karin! *garvar för full hals!*

    (Det kanske vore något att skicka in till nästa års schlagerfestival)

    The rapping priests, starring
    Karin, Göran and Deep!

    SvaraRadera
  36. Nu var jag elak...

    Mea Culpa! Mea maxima culpa! Gisslet viner genom luften och väggarna färgas rödprickiga!

    SvaraRadera
  37. Här kommer en omarbetad version av Lena PH:s schlagerdänga "Ont det gör ont". Det vore väl något för Karin, Göran och Deep.



    Och alla omkring dom fattar ju allting


    Av 1000 inre strider,
    Och oförsonlighet,
    Jag ser hur kyrkan lider,
    Var finns det nån som vet
    Hur vi kan enhet ge
    Så att folket Gud kan se Ååh!

    Ont, det gör ont när de går
    Det gör ont när kyrkan töms
    Det blir ingenting kvar
    Gud vet att det gör ont
    Det gör ont men ändå
    Vi har hållit på rätt länge
    Gud börjar bli van
    Och alla omkring dom fattar ju allting
    Det gör ont, så ont

    Vår kyrka slits nu sönder,
    Vi skall sluta tro på Gud
    Och gudsordet vi byter,
    Mot våra egna tankar ut
    Vårt budskap blir till tomhet,
    Och kyrkfolket tar slut

    Ååh

    Ont, det gör ont när de går
    Det gör ont när kyrkan töms
    Det blir ingenting kvar
    Gud vet att det gör ont
    Det gör ont men ändå
    Vi har hållit på rätt länge
    Gud börjar bli van
    Och alla omkring dom fattar ju allting
    Det gör ont,

    Ååh

    De sista vi behöver
    Är KG Hammars visdomsord
    När allt till sist är över
    Ååh
    Då finns han överallt

    Ont, det gör ont när de går
    Det gör ont när kyrkan töms
    Det blir ingenting kvar
    Gud vet att det gör ont
    Det gör ont men ändå
    Vi har hållit på rätt länge
    Gud börjar bli van
    Och alla omkring dom fattar ju allting
    Det gör ont, ont så ont så ont
    Dom märker ingeting men...mmm
    Det gör ont
    Ont, det gör ont, det gör ont

    Karin: Om du gör Lena PH:s mikrofonstativdans till den här så blir den en braksuccé - jag lovar!

    SvaraRadera
  38. Lars: Vi har ju redan en fruktansvärd kränkning av de religiösa med artikeln i SVD på samma tema och på sätt och vis så fortsätter Karin Långström Vinge på samma spår. Det riskerar att underminera tron på kyrkan överhuvudtaget och de kan innebära att jag kommer att bli martyr på riktigt.

    Så visst kan man skoja om det men egentligen är det ganska allvarligt.

    Det är nog det värsta jag råkat ut för i hela mitt liv!

    SvaraRadera
  39. Ra: Det är bra att du påminner mig om detta. Det är något som jag förträngt. Jag tänker inte skylla ifrån mig.

    Jag har läst detta tidigare men har genomgått en svår psykos under senare tid och jag påstår inte att jag är frisk ännu. Att jag förtränger detta beror på att jag är rädd för att bli sjuk igen

    Jag är inte någon bra kristen direkt men jag gör vad jag kan för att bli bättre...

    Jag borde läsa mer böcker kanske.

    Jag tar illa vid mig av detta och det påminner mig om den demonisering som jag genomlidigt tidigare...

    SvaraRadera
  40. Jag gör ett tillägg. Jag har inte ens förträngt det hela. Det har helt enkelt bara försvunnit ur mitt medvetande. Den svåra psykosen raderade bort en del av minnet. Men nu minns jag igen...

    Jag tar mycket stora risker med mitt bloggande men det gör andra också...

    Man skall ha respekt för bibeln och guds ord!

    SvaraRadera
  41. Jag måste fortsätta att ta risker och dessutom har jag sömnstörningar. Jag har vänt på dygnet.

    Jag tänker inte tala om min psykos. I vart fall inte på Internet. Om det nu var en psykos?

    Jag konstaterar bara att människan är ofattbart stark. Det är helt otroligt att man kan överleva något sådant...

    Helt otroligt!

    Men så här efteråt så kan jag väl konstatera att jag är ganska trött på demoner och jag skall försöka undvika att demonisera andra också...

    Rakt på sak!

    Det är skönt med en klantig präst då minskar pressen på mig själv

    :-)

    SvaraRadera
  42. PS.

    "jag är ganska trött på demoner och jag skall försöka undvika att demonisera andra också"

    Varför skyller folk hela tiden allt på Demoner?
    Det här är ingen kritk mot någon för det, men människor är fullt kapabla att plåga varandra och gör också detta utan någon hjälp av Demoner.

    SvaraRadera
  43. Ser att säkert 3 inlägg jag gjorde har försvunnit spårlöst..

    Jag kan bara tacka Karin Långström för hennes starka demokratiska principer!

    Inte konstigt att kyrkan är i kris när prästerna måste ta till medel som censur för att klara debatten.

    SvaraRadera
  44. Ra!

    Censur är förhandsgranskning. Som t.ex. film i Sverige.

    SvaraRadera
  45. Vad termen betyder kan diskuteras.

    Faktum kvarstår dock; mina inlägg har tagits bort.

    SvaraRadera
  46. Ra, jag tar bort alla inlägg som jag tycker är olämpliga. Eftersom jag är ansvarig för innehållet vill jag inte att det ska stå vad som helst. Så är det bara. Du får starta dig en egen blogg där du kan skriva vad du vill. Jag har inget emot dig personligen (eller ja, jag vet ju inte vem du är), men dina inlägg hade inte något nytt eller positivt att tillföra samtalet.

    SvaraRadera
  47. Inte?

    Jag kan förstå att mitt utlägg om sexualiteter kan verka stötande men att dom inte tillför något är ganska underligt att säga. Dom är baserade på fakta relaterat till ämnet som inte hade tagits upp tidigare; alltså logiskt: något nytt tillfördes.

    Och varför tog du bort dom andra svaren, det enda dom innehöll var Bibelcitat. Har du något problem med Bibelns ord? Om inte så varför tar du bort det?

    Det enda skälet till att ta bort inlägg är att man inte kan bemöta dom. Sorgligt att du som är präst inte verkar kunna det.

    SvaraRadera
  48. Jag tycker inte att man ska använda lösryckta bibelcitat som slagträ i debatten.
    Jag föreslår att du mailar mig, så tar vi det här privat.

    SvaraRadera
  49. Då får du nog först förklara hur dom skulle vara "lösryckta"!

    Hur är tex;

    "Att ligga med en man som man ligger med en kvinna är
    avskyvärt." 3 Mosebok 18:22

    "Straffet för homosexuella handlingar är döden för båda
    parter. De har själva dragit det över sig."
    3 Mosebok 20:13

    Det här lösryckt? För att jag inte postar upp hela Mose lag?
    Hela lagen är ju knappast relevant i det här fallet eller hur, så det vore ju bara onödigt.

    Och nej, det här ämnet är av intresse för många här och därför tycker jag inte att det bör skötas "privat".

    Och när man diskuterar kristendomens syn på homosexualitet måste Bibelcitat användas, annars har agumenten ingen tyngd då kristendomen är baserad på Bibeln.

    Och varför ta det privat?
    Ge mig en anledning varför det är sämre att sköta det här. Jag tror nämligen folk skulle vilja läsa det.

    SvaraRadera
  50. Ra: Privat, därför att du då kan berätta mer om varför du tänker som du gör. Att ta den här diskussionen offentligt kan begränsa den.

    Men du ska få ditt svar.

    Du har valt ut två verser ur helighetslagarna i 3 Moseboken. I kyrkans tradition har man valt att inte följa dem. Några menar att man visst ska göra det, och då tycker jag man ska vara konsekvent och följa texterna i övrigt därmed påbjuda polygami, förbjuda samlag under kvinnans menstruation, förbjuda tatueringar, förbjuda människor att bära kläder av olika sorters garn. En del menar att man ska strunta i de rituella lagarna och hålla kvar de etiska, men det är en tolkning som har gjorts av konservativt kristna som vill finna skäl mot homosexuellt liv idag.

    Hoppas att du är nöjd med mitt svar.

    SvaraRadera
  51. Hur skulle det begränsa den?
    Jag tycker så här därför att jag är av åsikten att om folk säger sig tro på något visst skall dom följa denna tro och inte göra ursäkter för densamma eller ta bort något när det inte passar.

    Och ja, ni borde följa lagen till punkt och pricka. Jesus uppmanade själv till det;

    "Den som bryter ett enda bud, och lär andra att göra likadant, kommer att vara den minste i himmelriket. Men de som håller Guds lagar och lär andra att göra det kommer att bli stora i himmelriket."
    Matteus 5:19

    "Tro bara inte att jag har kommit för att upphäva Moses lag och det profeterna sagt. Nej, jag har kommit för att uppfylla dem och för att de ska förverkligas. Jag försäkrar er: Varje ord i lagen ska gälla så länge jorden består och tills dess syfte är uppnått."
    Matteus 5:17-18

    Och även om man väljer att bortse från så här uppenbara verser så kan ingen komma att påstå att Bibeln säger inget annat än negativa saker om homosexualitet.

    Att man inte vill stena homosexuella längre är en sak och förståligt, men att gå från det till att välsigna? Går inte.
    Att vara lite slapp och tolerera "synd" är en sak, men att välsigna den en annan.

    Som sagt, ta det här.
    Den här diskussion har jag med dig i egenskap av att du är Präst och därigenom representerar Svenska Kyrkan. Då bör också diskussion om detta ämne vara angeläget för folk att få läsa.

    En privat diskussion är alltför begränsad i insyn, det är inte en offentlig.

    SvaraRadera
  52. Ra, jag läser vad du skriver och respekterar det.

    1. Ordet "homosexualitet" kom först på 1800-talet. Att tala om homosexualitet i bibliska texter är alltså anakronism.

    2. Samkönade relationer, främst mellan män, ses negativt och förbjuds i Israel. Forskare har anfört flera skäl. Israel var ett litet folk och behövde reproducera sig. Därför skulle varje möjlighet till barnalstring tas tillvara. Alla andra aktiviteter skulle bort.

    3. Paulus talar inte om ansvarsfulla relationer utan använder ord som hör samman med pedofili och prostitution. Paulus vänder sig emot det han ser, och pedofili och prostitution tycker de flesta av oss är fel.Paulus nämner inte något om kärlek, trohet eller ansvar, och det är de relationerna som Gud välsignar.

    4. I den kristna etiken är nästankärleken överordnad paragraferna. Det innebär att man inte kan acceptera förtryck av judar, kvinnor eller homosexuella, även om sådant har varit vanligt i kyrkans historia.

    SvaraRadera
  53. 1. Det står egentligen inte "homosexualitet" i Bibeln heller och jag har aldrig hävdat det, det står "män som ligger med män" (och liknande). Det räcker gott för att förstå vad det handlar.

    2. Skälen kan diskuteras, med ett sånt här argument kan man också hävda att hela Bibeln är bluff, underligt att du som präst använder det.

    3. Nej, det handlar om "män som har sex med män", vare sig det finns kärlek eller ej. Hitta mig ett homosexuellt "par" som lever i total kyskhet.. Dessutom, Paulus skrev inte Mose lag.

    4. Kan man få ett bibelcitat som stöder detta? Det här är ett resultat av samhällsutvecklingen, inte Bibelord.


    "Hur kan vi vara säkra på att vi tillhör honom? Jo, genom att hålla hans bud. Försöker vi då verkligen göra vad han vill att vi ska göra?
    Någon kanske säger: Jag är kristen. Jag är på väg till himlen. Jag tillhör Jesus. Men om han inte gör vad Jesus har sagt att han ska göra, är han en lögnare. Den däremot som lyder hans ord lever ett liv genomlyst av Guds kärlek. Så kan ni alltså veta om ni är kristna eller inte.
    Den som säger att han är kristen måste leva som Kristus gjorde."
    1 Johannesbrevet 2:3-6

    Den som säger att han vandrar i det ljuset men hatar sin kristne bror, han är fortfarande kvar i mörkret. Men den som älskar sin kristne bror vandrar i ljuset och kan se hur han går och behöver inte snubbla i mörkret och falla i synd."
    1 Johannesbrevet 2:9-10

    "Jag är så glad över att jag har träffat några av er och förstått att ni lever som man bör och följer sanningen och lyder Guds bud. Och nu, kära vänner, vill jag allvarligt påminna er om det
    bud som Gud gav oss redan från början, och som ni väl känner till. Låt oss inte glömma bort att
    älska varandra."
    2 Johannesbrevet 1:4-5

    Och vad är då kärlek enligt er gud?

    "...Den däremot som lyder hans ord lever ett liv genomlyst av Guds kärlek..."

    "Och har ni alldeles glömt bort de uppmuntrande ord som Gud talade till er som hans barn?
    Han sa: Min son, var tacksam för Herrens fostran. Tappa inte modet, när han måste straffa dig. För när han tillrättavisar dig visar det att han älskar dig. När han fostrar dig, bevisar det att du verkligen är hans barn. Låt Gud fostra er, för han gör bara vad varje kärleksfull far gör med sina barn. Vem har någonsin hört om en son som aldrig har blivit tillrättavisad? Om Gud inte handlar med er som andra fäder gör med sina barn och fostrar er när det behövs, visar det ju att ni inte tillhör hans familj."
    Hebreerbrevet 12:5-8

    Med andra ord, tillrättavisar ni inte syndare älskar ni dom inte.
    Ni måste låta er gud fostra både er och andra, och hur skulle han göra det lättast? Jo, genom att ni följer hans ord i Bibeln.

    "Därför kan ni få reda på hur mycket ni älskar Guds barn - era bröder och systrar i Herren genom att se hur mycket ni älskar och lyder Gud. Att älska Gud innebär att göra vad han säger till oss,
    och det är egentligen inte alls svårt, för allt som kommer från Gud övervinner världen. Vi kan besegra världen genom vår tro."
    1 Johannesbrevet 5:2-4

    Med andra ord; Om ni verkligen älskar någon både tillrättavisar ni dom, och lyder "herrens bud".

    Precis som om man förtsätter synda (med flit iallafall) så tillhör ni inte Jesus;

    "Och ni vet att hans Son blev människa, för att han skulle kunna ta bort våra synder, och att det
    inte finns någon synd i honom. Om vi håller oss nära honom och lyder honom, så syndar inte vi heller.
    Men de som fortsätter att synda borde inse att de egentligen aldrig har lärt känna honom och blivit hans. Kära barn, låt inte någon lura er i fråga om detta! Om ni alltid gör vad som är gott, så är det därför att ni är goda, precis som han är god. Men om ni fortsätter att synda, visar det att ni fortfarande tillhör Satan, som har syndat ända från början. Men Guds Son kom för att göra slut på djävulens gärningar."
    1 Johannesbrevet 3:5-8

    Och så bör man inte lära andra att synda; (bryta några bud)

    "Tro bara inte att jag har kommit för att upphäva Moses lag och det profeterna sagt. Nej, jag har kommit för att uppfylla dem och för att de ska förverkligas.
    Jag försäkrar er: Varje ord i lagen ska gälla så länge jorden består och tills dess syfte är uppnått. Den som bryter ett enda bud, och lär andra att göra likadant, kommer att vara den minste i himmelriket. Men de som håller Guds lagar och lär andra att göra det kommer att bli stora i himmelriket."
    Matteus 5:17-19


    Vidare så är lagen/buden rätt och riktig;

    "Denna lag är god, när den tillämpas så som Gud har menat.
    Den skrevs inte i första hand för dem som rättar sig efter den utan för dem som i sin upproriskhet och i sitt förakt för lag och ordning överträder den. Den gäller kriminella och brottslingar, gudsförnekare och lögnare, dem som lever ut sina perversa drifter, mördare och utpressare och alla andra som handlar tvärtemot den sunda läran och de goda nyheterna från Gud som jag bär med mig."
    1 Timotheosbrevet 1:8-11

    Vad ingår då i denna lag?
    Tja, bland annat detta;

    "Att ligga med en man som man ligger med en kvinna är avskyvärt." 3 Mosebok 18:22
    (Del av det som Timotheos kallar "perversa drifter".)

    Det är inte "dålig teologi" (som KG Hammar uttryckte det) att hävda att Bibeln motsätter sig homosexualitet, det är dålig teologi att säga att den stöder det eller ens accepterar det.

    SvaraRadera
  54. Ra:
    "Det är inte "dålig teologi" (som KG Hammar uttryckte det) att hävda att Bibeln motsätter sig homosexualitet, det är dålig teologi att säga att den stöder det eller ens accepterar det."

    Det var ett väl genomtänkt och bra inlägg.

    SvaraRadera
  55. Oj, glömde skriva in signaturen.
    Det var iallafall jag som sa det.

    SvaraRadera
  56. Ra skriver:
    "1. Det står egentligen inte "homosexualitet" i Bibeln heller och jag har aldrig hävdat det, det står "män som ligger med män" (och liknande). Det räcker gott för att förstå vad det handlar."

    Fast man kan inte dra alla över en kam. Även i heterorelationer kan det handla om förtryck och våld. Men vi dissar väl inte alla kärnfamiljer bara för att det förekommer våld i några av dem?

    Ra skriver:
    "2. Skälen kan diskuteras, med ett sånt här argument kan man också hävda att hela Bibeln är bluff, underligt att du som präst använder det."

    Jag tror inte att något i Bibeln är bluff. Jag tror att det handlar om människors erfarenheter, och det räknar jag inte som bluff. Jag tror att Gud är med i verkligheten och i utvecklingen. Guds ande slutade inte att verka på jorden ioch med att Bibeln sattes ihop på 300-talet.

    Ra skriver:
    "3. Nej, det handlar om "män som har sex med män", vare sig det finns kärlek eller ej. Hitta mig ett homosexuellt "par" som lever i total kyskhet.. Dessutom, Paulus skrev inte Mose lag"

    Varför skulle någon leva i kyskhet? Romerskkatolska kyrkans celibat finner man väl inget bibelstöd för? Fast Paulus tycker det iofs är bättre att inte gifta sig, eftersom Kristus snart kommer tillbaka. Man levde i parusien, tänkte man då också. Ändå är det väl så att det är just di bibeltrogne som föder flest barn?

    Ra skriver:
    "4. Kan man få ett bibelcitat som stöder detta? Det här är ett resultat av samhällsutvecklingen, inte Bibelord."

    Dubbla kärleksbudet. Sen tänker jag bla på hur Jesus behandlar sabbatsbudet. Vad är viktigast, att rädda en ko ur brunnen, eller att följa Guds ord om helgande av sabbaten?

    Gärningsläran är av Jesus Kristus själv för alltid borta. Av nåd allena. Tro allena. Det är det som är konsekvensen av Skriften allena.

    "Döm inte, så ska ni inte bli dömda."

    SvaraRadera
  57. Karin:
    "Vad är viktigast, att rädda en ko ur brunnen, eller att följa Guds ord om helgande av sabbaten?"

    Det beror väl på. Om det är en ko man känner så får man väl kompromissa lite med sabbatsbudet.

    "Gärningsläran är av Jesus Kristus själv för alltid borta. Av nåd allena. Tro allena. Det är det som är konsekvensen av Skriften allena."

    Och det är väl största skillnaden mot islam kanske? Och även mot buddhismen för den delen.

    SvaraRadera
  58. 1. Kan du peka ut var i orden "män som ligger med män" det står något om våld eller bristande respekt dom emellan? Det är akten som fördöms, det är uppenbart.

    2. Vem sa att "Guds ande slutade verka på jorden ioch med att Bibeln sattes ihop på 300-talet."?
    Inte jag iallafall. Dock vet jag detta;

    "Sluta att älska denna onda värld och allt den erbjuder er. Om ni älskar den visar det att Guds kärlek inte behärskar era liv."
    1 Johannesbrevet 2:15

    Samhällsutveckligen i världen är inte en "Gudi uppenbarelse" som många inom KTI verkar hävda.

    3. Okej, eftersom du gör allt för att låtsas att du inte förstår ett enkelt resonemang: Sexakten man/man och kvinna/kvinna fördöms i Bibeln. Homosexuella har sex. Alltså; relationen kan inte välsignas, iallafall inte om dom har sex. Därav "hitta ett par som lever i kyskhet."

    4. Det här handlar om HUR man tolkar kärleksbudet. Du har fått hur många verser som helst om vad kärlek är enligt Bibeln;

    "Därför kan ni få reda på hur mycket ni älskar Guds barn - era bröder och systrar i Herren genom att se hur mycket ni älskar och lyder Gud. Att älska Gud innebär att göra vad han säger till oss,
    och det är egentligen inte alls svårt, för allt som kommer från Gud övervinner världen. Vi kan besegra världen genom vår tro."
    1 Johannesbrevet 5:2-4

    Alltså om ni inte älskar er gud och lyder honom först och främst älskar ni inte era bröder och systrar heller. Man kan älska syndaren utan att älska synden, som jag har sagt många gånger.


    "Gärningsläran är av Jesus Kristus själv för alltid borta. Av nåd allena. Tro allena"

    Jaså du? Skall vi tro Jesus själv stämmer inte det, ge mig ETT ENDA CITAT där Jesus säger att han avskaffar lagen, jag hittar motsatsen:

    "TRO BARA INTE ATT JAG HAR KOMMIT FÖR ATT UPPHÄVA MOSES LAG OCH DET PROFETERNA SAGT. Nej, jag har kommit för att uppfylla dem och för att de ska förverkligas.
    JAG FÖRSÄKRAR ER: VARJE ORD I LAGEN SKA GÄLLA SÅ LÄNGE JORDEN BESTÅR och tills dess syfte är uppnått. Den som bryter ett enda bud, och lär andra att göra likadant, kommer att vara den minste i himmelriket. Men de som håller Guds lagar och lär andra att göra det kommer att bli stora i himmelriket."
    Matteus 5:17-19

    Kom också ihåg detta;

    "Kommer ni inte ihåg att till och med vår far Abraham hade det rätt ställt med Gud, genom att han var villig att lyda Gud - också när det innebar att han skulle offra sin son Isak på altaret?

    Där kan ni se att han trodde på Gud så helt och fullt att han var villig att göra vad Gud än sa till honom. Hans tro blev fullkomlig genom hans lydnad i handling.

    På så sätt skedde precis det som Skriften sa: Abraham trodde på Gud och blev därmed rättfärdig inför honom. Han fick ett rätt förhållande till Gud. Han kallades till och med Guds vän.

    Därför kan ni se att en människa blir frälst genom vad hon gör, och inte bara genom vad hon tror."
    Jakobsbrevet 2:21-24

    SvaraRadera
  59. Kan man få ett litet svar, eller något som motsäger denna tolkning Karin? :)

    (Använd Bibeln tack.)

    SvaraRadera
  60. Ra, jag ska svara, men jag tycker att du ska svara på mina frågor först. :)

    Dessutom skulle jag vilja att du beskriver hur din Gudsbild ser ut.

    SvaraRadera
  61. "Ra, jag ska svara, men jag tycker att du ska svara på mina frågor först"

    Det gjorde jag ju! :S

    Och jag kan beskriva min "gudsbild" så fort jag får ett svar.

    SvaraRadera