tisdag 13 juni 2006

Dagens citat

"Förr i världen insåg vi att de som utförde sådana här handlingar var sjuka och inte onda."

Professor Sten Levander i DN angående friskförklaringen av den s k Hagamannen. Levander har konstaterat att det skett en praxisglidning, eftersom man borde anse en frisk person inte skulle bete sig som Hagamannen.

Som teolog tycker jag att det vore intressant om ondskan kunde börja diskuteras seriöst, eftersom den är en alldeles för underskattad kraft hos människan. Nästan samtliga psykologer och många teologer har med rätta gjort sitt bästa för att utradera medvetenheten om ondska hos mänskligheten, men trots allt är den en realitet. Och när rättsmedicinen friskförklarar Hagamannen - vad ska vi då skylla på?

Bloggen Det progressiva USA kommenterar samma artikel.

6 kommentarer:

  1. Jag tror inte att någon människa föds ond även om ett ondskefullt beteende kännetecknat föräldrarnas handel och vandel. Ondska i generna tror jag är psykkvackarnonsens. Ondska formas och utvecklas i miljöer med förtryck och våld. Ondska är enligt min ringa mening, hämndens manifestation och beklagligtvis drabbas oftast andra än dem som hämnden är riktad mot.

    SvaraRadera
  2. Intressant ämne Karin, som tangerar andra teologiska frågor.

    Finns det onda andemakter? Drev Jesus ut demoner (ett ja förutsätter dels att demoner finns, dels att de är onda och dels att de kan besätta människor)? Är ondska enbart något strukturellt i samhället som påverkar oss genom arv och miljö, eller kan ondska också vara ett eget självständigt varande/väsen som kan påverka oss utifrån?

    SvaraRadera
  3. Lars: Vad tror du själv?
    Själv skulle jag vilja säga - både och! Men jag är inte färdig med detta på något sätt. Ämnet är högaktuellt också själavårdsmässigt - kan man bikta/"bikta" något man gjort då man varit "obsessed" av en psykos eller förgiftning?

    SvaraRadera
  4. Jag kände en gång en person som kom att tro på Gud därför att han blev övertygad genom sitt arbete om att det onda finns. Han tänkte: om nu det onda finns, så måste det finnas en motkraft...

    SvaraRadera
  5. Det ärverkligen svårt det här med ondska. Jag är inte heller klar med vad jag tror om ondskan men jag har mina funderingar. En av dessa är att ondskan finns men att vi kan bli fri från den, alltså kan man (jag) säga att onda gärningar sker när människan befinner sig i ett sjukdomsliknande tillstånd och då behöver den som begår onda gärningar djälp för att bli fri från det onda och det tror jag inte att han eller hon blir i fängelset.

    Sedan vore det enligt min mening intressant att se vilka tester som görs när utredningar på Hagmannen och han som fällts för mordet på Helén (i Hörby tror jag det var) visar att de är friska. En frisk människa borde väl ha en spärr som säger att set är är fel att göra och därför gör jag det inte, eller?

    SvaraRadera
  6. Karin:
    "Ämnet är högaktuellt också själavårdsmässigt - kan man bikta/"bikta" något man gjort då man varit "obsessed" av en psykos eller förgiftning?"

    Ja, det anser jag att man kan i allra högsta grad. Spärren som finns inom varje människa (även de som inte tycks ha någon) bygger inte på någon slags inre godhet, en del människor får anstränga sig väldigt mycket extra för att ens vara normalgoda. Den största anledningen till att folk är illvilliga mot varandra är att de räknar med att komma undan med det.

    SvaraRadera