onsdag 2 augusti 2006

Centrum mot rasism vs Kolmården

Idag rapporterar Aftonbladet om CMR och Yvonne Ruwaidas kritik av djurparken, som har bjudit in ett antal massajer som uppträder tillsammans med djuren. Detta ska enligt CMR leda tankarna till kolonialism och och leder till afrofobi och rasism.

Då måste jag undra några saker. Ska vi då inte i konsekvensens namn ifrågasätta våtdräktsbeklädda flickor i delfinshowen? Och vad säger darwinisterna om att vi låter oss roas och underhållas av våra släktingar aporna?

Bilden: Apa på Borås djurpark tar igen sig under ett träd.

Andra bloggar om: , ,


Uppdatering: Läs Marta Axner som tycker annorlunda.

Uppdatering 3/8: På sätt och vis påminner den här diskussionen om den kritik som ledarskribenten Maria Abrahamson brukar framföra mot svensk feminism, nämligen att "några bestämmer" att "några andra" är förtryckta, oavsett om de senare känner sig förtryckta eller inte. Alla kvinnor känner sig inte förtryckta, och det måste vi feminister ta till oss och inte tvinga in folk i en offerroll dom inte vill ha. Samma sak med massajerna. Uppenbarligen känner de sig inte utsatta för rasism - så varför ska "några" berätta för dem att de är utsatta för rasism?

Ur Aftonbladets artikel som länkats till ovan:

En av massajerna, Daniel Ole Leuka, har också reagerat mot påståenden om rasism.
- Vi gör PR för vårt land, får bra betalt och upplever inte att vi jämställs med vilda djur, säger han i en intervju med SVT.


20 kommentarer:

  1. Jag tycker CMRs kritik är helt berättigad. Att visa upp afrikaner på djurpark är ett gammalt kolonialt otyg, ett sätt att positionera dem som "de andra", som närmare djuren, som exatiska och totalt väsensfrämmadne, som musieföremål. Riktigt jäkla obehagligt. Jag har skrivit om det på promemorian: http://promemorian.blogspot.com/2006/07/kolonialism-nu-p-hemmaplan.html oc läs gärna om den härliga gmalsa traditionen "human zoo" i wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_zoo.

    Sen fattar jag faktiskt inte din liknelse med delfinflickorna (de kan man säkert diskutera men det är väl något helt annat) och aporna? Jag väljer att inte dra diskussionen vidare där...

    SvaraRadera
  2. Tja. Objektifieras inte delfinflickorna lika mycket? Eller är man känsligare när det gäller massajer?

    Apdiskussionen tycker jag är störtintressant.

    SvaraRadera
  3. Tragiskt annars att det måste uppfattas på det sättet. Massajerna har en danstradition som är mer än 3000 år gammal, iofs så kan jag tänka mig att de kör en svenskanpassad lightversion här. Jag har sett en massajisk jaktdans som var som en hel teater med en ganska avancerad handling och det var imponerande.

    Att dom skulle uppfattas som väsensfrämmande på ett negativt sätt tror jag inte på. Trots CMR's attitydproblem till afrikaner som inte stämmer in i deras normer så hoppas jag att massajerna fortsätter att våga vara väsensfrämmande.

    Jag förstod liknelsen med delfinflickorna.

    SvaraRadera
  4. Apor kommer tydligen att få mänskliga rättigheter i Spanien. click

    SvaraRadera
  5. Martha Axner:
    "Att visa upp afrikaner på djurpark är ett gammalt kolonialt otyg,"

    Men för f-n, dom afrikaner som visades upp på kolonialtiden förvarades och förevisades exakt som djur. Massajerna gör ett uppträdande och det bygger på mer frivillighet än tvång. Liknelsen blir lite som att man inte kan anställa färgade som bomullsplockare för att det påminner om slavtiden i USA.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. "Att visa upp afrikaner på djurpark..."
    - Om man kan göra en sådan koppling så kan man utan tvekan kalla sig för rasist.

    Hur kommer det sig att du ser afrikaner på djurpark istället för människor som utför en dans som har att göra vad människorna vill förmedla, dvs deras kultur?

    SvaraRadera
  8. Detta är bara ytterligare ett, i en lång rad av hjärnsläpp från Ywonne Ruwaida.

    I själva verket har hon nu liksom med noggerfiaskot, lyckats skapa en helt onödig debatt om rasism,

    Är det rasism att anlita djurhållningsexperter från den miljö där djuren normalt lever?

    Är det rasism att dessutom låta dessa inhyrda experter få visa upp delar av den kultur de är stolta över?

    De är Ruwaida som ger uttryck för rasistiska åsikter genom att ifrågasätta ett mycket seriöst projekt.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  10. Det intressanta är inte massajerna i sig, utan varför kolmården tagit hit dem, hur man marknadsför det och vilka kulturella idéer man bygger på hos människor här i Sverige. Det ändras inte av det faktum att de är skickliga yrkesmän (fattas bara annat) och självklart tycker de inte själva att de är förtryckta, i så fall hade de väl inte kommit.

    Jag är inte intresserad av att peka ut de stackars förtryckta massajerna och hur synd det är om dem. Jag är intresserad av vilka tankegångar, idéer och klichéer som projektet ger uttryck för hos oss vita svenskar. Och jag tycker fortfarande att det där finns en hel del att kritisera.

    (Det blev lite stavfel i förra versionen av denna kommentar, därför raderade jag och skrev om)

    SvaraRadera
  11. I GöteborgsPosten fick Kolmårdsgrejen bara en liten, liten notis - men jag reagerade precis som du, Karin.

    Biter man sig inte i svansen lite här....? Om det är så viktigt att motverka rasism att vi inte tillåter människor att visa upp sina kulturarv - då skapar vi ju rasism! Eller?

    Hm... Jag skall nog klura på detta under dagen och med stor sannolikhet kommer jag ägna lite utrymme i min blogg (locosextranjeros.wordpress.com) åt detta framåt kvällen...

    SvaraRadera
  12. Tja. Jag tror knappast någon hade lagt märke till projektet om inte CMR hade uppmärksammat det.

    SvaraRadera
  13. Hm. Utan att en massa på fötterna (enbart citat från diverse bloggar) tenderar jag att hålla med Marta här. Det intressanta/läskiga är ju inte att de är här, eller att de får visa sin kultur - det är väl bara bra, utan de attityder framförallt Kenya Airways representant visade: "det är som att ha barn med sig " eller "Kolmårdens restaurant ligger otroligt fint med utsikt över Brådviken. Det blir en fantastisk kontrast när de hoppar och dansar."
    Men allra mest spännande med hela den här diskussioner är de heta känslor den rör upp. Tror ni verkligen inte att vi bär på en massa omedvetna rasistiska tankemönster? Det tror jag, och det är därför jag inte gillar den här typen av jippon, eftersom de appellerar till just de mönstren. Säkert oavsiktligt, men ändå.

    SvaraRadera
  14. Näe - jag tänker inte rasism och kolonialism när jag tänker på att massajer uppträder på Kolmården.

    SvaraRadera
  15. Maria:
    "Tror ni verkligen inte att vi bär på en massa omedvetna rasistiska tankemönster?"

    Inte för min del, jag tillhör extremhögern och då har man tänkt igenom frågan om rasism ganska ofta och är väldigt klar över vilken inställning man har.

    För andra människor så anser jag att dom inte kan hjälpa den första tanken som dyker upp (om den nu är rasistisk), men däremot efterföljande tankar har man ansvar för själv (om man är något sånär frisk).

    Det är ok för mig att antirasister anser att alla är lika värda, men jag tycker att dom ändå måste acceptera att folk får vara olika också och att det inte behöver vara så skrämmande att vissa grupper av folk är annorlunda.

    När Kenya Airways representant säger "Kolmårdens restaurant ligger otroligt fint med utsikt över Brådviken. Det blir en fantastisk kontrast när de hoppar och dansar." så kan det visserligen med en viss välvilja tolkas som en nedvärdering, men personen uppskattar uppenbarligen massajernas dansande även om han inte tycks ha någon förståelse alls för vad han egentligen får uppleva. Ett unikt inslag i våran överciviliserade och likriktade värld.

    Det nya ordet "afrofobi" (afrikaskräck) som myntades av Cmr var nog inte speciellt genomtänkt va?

    SvaraRadera
  16. Centrum mot rasism är ju ofattbart nog ännu mer puckade än JämO.

    Nästan alla uttalanden kan tolkas rasistiskt om det är det man är ute efter. I Sverige finns rasism, ingen tvekan om den saken. Det finns den öppna och den dolda, men det innebär inte att allt är rasistiskt.

    Om Norrköpings kommun hade låtit Masajerna uppträda på Luis DeGeer (Konserthus) då hade det varit ok, (eller?) Men det är inte ok på Kolmården för de har även djur för "beskådning"?

    Den bakomliggande tanken kan ju faktiskt helt enkelt varit att Kolmården tycke att det kunde vara intressant för besökarna att få ta del av en annorlunda kultur.

    När jag var liten hade vi indianer som dansade krigsdans på vår skola. Den bakomliggande tanken var att eleverna skulle få se kultur skapad av Amerikas urinnevånare. Ruskigt rasistiskt måste jag säga...

    SvaraRadera
  17. Hur Batti får in Jämställdhetsombudsmannen - JämO i detta sammanhang begriper jag inte.

    Jag tillhör dem som tycker att den utmärkta organisationen CMR ännu en gång hamnat snett och inte lyckas förklara hur man tänker.

    Det är en tragisk utveckling att CMR i media bara dyker upp i negativa sammanhang.

    1. En kanslichef som får sparken på oklara, men säkert befogade, grunder.
    2. En styrelseledamot som ankalagas av tre andra styrelseledamöter för sexuella trakasserier av värsta slaget.
    3. En revisor som döms för det allvarliga brottet valfusk.
    4. Granskningen av de ovanligt storastyrelsearvodena.
    5. Sist men inte minst Black Noggerdebatten. En sen vårkväll i Kalmar försökte jag försvara CMR kritik av Black Noggerlansering. Jag hade ingen chans i det intellektuella gäng jag befann mig. Jag tvingades konstatera att CMR var fel ute.

    Arbetet mot främlingsskap behöver inte detta. Nestorn Stig Wallin i föreningens strylese är ju en person som verkligen vet vad han pratar om. Han bekämpar rasismen utifrån den personliga övertygelsen att nazister aldrig skall kunna ta mordet på hans egen dotter som intäkt för sina sjuka idéer.

    SvaraRadera
  18. Har du hört talas om liknelser?

    "Centrum mot rasism är ju ofattbart nog ännu mer puckade än JämO."

    Jag kan förklara. JämO:s arbete och förslag är på det hela taget bra, men Claes Borgström arbetar ibland helt fel mot media. Det finns bättre människor än honom att arbeta med dessa frågor.

    Att Centrum mot rasism skulle vara en utmärkt organisation tror jag inte ett ögonblick på.

    SvaraRadera
  19. Själv var jag på Kolmården för någon dag sedan. Masajerna "visas" inte upp utan gör reklam för sin turistnäring. Och kränger smycken. Och garvar antagligen läppen av sig påväg till banken åt dumma jävla svenska pk-journalister som inte har fattat att de struntar i vad Kenyan Airlines eller Axner, eller Esbati säger. De jobbar. Och deras dansuppvisning ärväl inte konstigareän att skicka ett folkdansgille till Ryssland?

    SvaraRadera