Sedan alliansen kom till makten har en rad stora reformer genomförts som lett till en halvering av antalet sjukskrivna, t ex rehabliteringsgaranti, satsning på företagshälsovård och nystartsjobb. Alliansen har också skapat tidsgränser där den som har en viss arbetsförmåga slussas över från sjukförsäkringen till arbete eller Arbetsförmedlingen.
2. Varför har sjukförsäkringen reformerats så mycket?
Därför att försäkringssystemet tidigare varit misskött i många avseenden. Gränsen mellan arbetslöshet och sjukskrivning var diffus. 140 människor om dagen förtidspensionerades och totalt 750 000 personer var sjukskrivna eller hade sjukersättning.
3. Vad har alliansen gjort för att hjälpa människor tillbaka i arbete?
En miljard kronor per år satsas på rehabiliteringsgaranti. En miljard går till att korta köerna i vården vilket förkortar vägen tillbaka till arbete. Landstingen får extra pengar beroende på hur mycket de lyckas minska sjukfrånvaron. Företagshälsovården har fått ökade resurser.
4. Hur fungerar de nya tidsbegränsningarna?
Efter tre månader prövas om det går att komma tillbaka till något annat arbete hos arbetsgivaren. Efter sex månader prövas om det går att komma tillbaka till något anna arbete alls. Efter ett år sjunker ersättningen från 80% till 75%. Efter 2,5 år tar sjukpenningen slut och den sjukskrivne erbjuds ett individuellt anpassat introduktionsprogram hos Arbetsförmedlingen, med i princip samma ersättning som tidigare. Edter tre månader går det att söka sjukpenning igen, men hittills har majoriteten blivit kvar i åtgärder hos Arbetsförmedlingen eller kunnat gå tillbaka i arbete.
Vid varje steg finns en rad olika möjligheter till undantag utifrån särskilt allvarliga sjukdomar.
5. Hur har det gått för dem som nått tidsgränsen?
Mycket bra utifrån förutsättningarna. Tidsgränsen började gälla den 1 jan i år. 14 400 personer som varit sjukskrivna 2,5 år eller mer nådde gränsen. Många hade varit borta länge, 6-7 år. Trots det är det bara 40 % som behövt återgå till sjukförsäkringen. Ca 1800 har fått jobb, resten är arbetssökande eller i olika aktiviteter.
6. Varför bedömer Försäkringskassan en persons rätt till sjukskrivning? Litar man inte på doktorn?
I de flesta fall, då Försäkringskassan säger nej, handlar det om att intyget fyllt i fel. Det handlar om enstaka procent då Försäkringskassam avslår. Att någon har en sjukdom är inte alltid detsamma som att personen måste låta bli att arbeta. Läkare är medicinskt kunniga, men har ingen utbildning generellt för att bedöma arbetsförmåga.
7. Det finns uppgifter om att människor begått självmord när sjukförsäkringen upphör. Då måste väl systemet vara för hårt?
Oavsett system finns människor som mår dåligt och några väljer att begå självmord. Det är svårt att avgöra om det är systemet eller den bakomliggande sjukdomen som är det avgörande. Men vi vet att förtidspensionering, som ju ofta blev effekten av det gamla systemet och som oppositionen vill gå tillbaks till, leder till sju gånger större risk för självmord.
8. Tycker Folkpartiet att det nya systemet är bra?
I huvudsak, ja. Det kommer dock alltid finnas detaljer som måste omprövas. I den mån grupper hamnar mellan stolarna ska det förstås ordnas. Övergången mellan sjukförsäkring och Arbetsförmedlingens introduktion skulle kunna vara smidigare. På sikt vill vi också höja taket i sjukförsäkringen.
/Erik Ullenhag, partisekreterare Folkpartiet liberalerna.
Läs också Farouk Medinas inlägg på Brännpunkt:
"Denna bortre gräns i sjukförsäkringen ska ses som en möjlighet. Ingen blir utförsäkrad i välfärdsstaten Sverige. Nuvarande sjukförsäkring öppnar en bro till arbetsmarknaden, så att alla som har möjlighet/förutsättningar och motivation kan återgå till eget arbete och egen försörjning efter en långtidssjukskrivning. Och jag gör alltid en individuell bedömning i varje enskilt ärende, oavsett var i rehabiliteringskedjans fasta tidsgränser individen befinner sig i. "
Avliva myterna var det? Varför fortsätter du i så fall att sprida dem?
SvaraRaderaLäs det här brevet som visar väldigt tydligt vad som sker i vårt land just nu:
http://katolskakyrkan.blogspot.com/2010/09/fragor-till-statsministern.html
De senaste siffrorna tyder på att 60% av de utförsäkrade kommer att ansöka om förnyad sjukförsäkring. Om den beviljas för mer än en bråkdel eller om de lämnas helt åt sitt öde är en annan fråga.
Du sprider också vidare den felaktiga statistiken där det talas om 140 och 750 000 personer. Läs på lite bättre!
Förlåt men jag blir mörkrädd när jag läser detta. Myterna är ju MYTER!!!
SvaraRaderaBakom din statistik finns människor som far riktigt illa!!! Det är skrämmande att man använder siffror för att försvara en reform som är så katastrofal.
Jag skulle kunna skriva en hel novell om vad jag varit med om bara de senaste veckorna då jag träffat förtvivlade drabbade och anhöriga.
Här är den riktiga statistiken förresten: http://www.utredarna.nu/kjellrautio/2010/09/02/nya-bekymrande-siffror-fran-af-och-fk-om-de-utforsakrade/
Sen har duett brev här som slår hål på många riktiga myter: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/oeppet-brev-till-statsminister-fredrik-reinfeldt-465145
Gå gärna in på protestera.org också
Det som är bekymmersamt för de många omförsäkrade, är att deras dagar med a-kassa förbrukas när de går i arbetslivsintroduktionen. Så började de ex. 1 januari
SvaraRaderaså har de ingen rätt till a-kassa året därpå, ifall de inte har fått någon form av praktik eller jobb. Tyvärr, detta kommer aldrig med i debatten.
Mvh
Att vara förtidspensionär i LUGN OCH RO utan att jagas och stressas och tvingas till valet inga pengar alls och tvångsarbete till döds är vad de som hetsats till döds av alliansen skulle behövt!
SvaraRaderaSjuka tvingas arbeta idag enligt den nygamla principen Arbeith mach frei und gesundheith, den var en utmärkt utrotnings"reform" då som nu! Fy fan!
Rehabilitering är inte liktydigt med arbete heller, allianspolitiker borde slå upp ordet!
Falska profeter, med lång spetsig svans finns det gott om!
SvaraRaderaDin verklighet är fel, du överdriver!
Håll käft, ta det lugnt och dö är deras principer!
Tack för kommentarer.
SvaraRaderaDet jag vill förmedla är att alliansens reformer inte alls handlar om att någon blir utförsäkrad ut i ingenstans alls. Är man inte arbetsför, kan man på nytt söka sjukpenning.
Sen är det naturligtvis så att alla inte håller med om vad kriterierna för vad arbetsförmåga är.
Men hur som helst; i alliansens Sverige räknar vi med alla. Alla behövs i vårt samhälle. Och den som inte har någon arbetsförmåga skall naturligtvis inte arbeta.
Vad alliansen pekar på är att det tidigare varit så att man slentrianmässigt förtidspensionerat människor, som med rätt rehabilitering och hjälp mycket väl skulle kunna försörja sig själva.
Det är inte att ta människor på allvar, och det är att inte ta människors värde på allvar.
Välfärd och trygghet?
SvaraRaderaBankrutt, sjuk och utan bostad (Sjukskrivningsreglernas konsekvenser)
http://utforsakrad.blogspot.com/2010/08/bankrutt-sjuk-och-utan-bostad.html
Den oro,stress som denna reforom har medfört ojoj.Nä det var inte bra innan Alliansen började med att än mer sparka på dom som redan ligger.
SvaraRaderaSant att man kunde gå sjukskriven utan att någon brydde sig. Fler än jag som föll mellan stolarna
För frisk för vårdgivaren,men för sjuk för arbetsförmedling.Borde vara bättre att Försäkringskassan sysslade med at följa upp patienter. för arbets träning. Varför ska man kräva heltidsarbete när personer uppenbart inte klarar det
Jag fick ringa fk för att höra om jag riskerade att bli utslängd.Men så blir det inte
Nä många far illa tidigare,Nu med.
Många i den här grupp som jag tillhör med sjukersättning kommer inte att rösta,vet några som bokstavligt talat skiter i det sen åratal
Tyvärr
Jag röstade på alliansen vid förra val
sen efter en tid"Min skapare vad har jag gjort!"
Jag kommer att under en vis tvekan rösta på dom rödgröna.Men vill egentligen inte. Valet är annars att rösta blan eller låta bli att rösta
Eller rösta i kommun region val.ev strunta i riksdags valet.
Enda skälet för mig att rösta på dom rödgröna är
deras förslag ang sjukförsäkringen.
Men visst kan man vara orolig för en återgång til l att människor går sjukskrivna åtr ut ,år in
Och ännu en myt; Tvångspension, ingen har någonsin kunnat hindra någon med lagliga medel att besöka arbetsförmedlingen lr börja arbeta, om man kan/kunde;
SvaraRaderahttp://matseriksson.blogspot.com/2010/01/politikerdravel-om-sk.html
"om att någon blir utförsäkrad ut i ingenstans alls"
SvaraRaderaJo tyvärr, ser det allt för ofta. En del får varken sjukpenning eller från soc. Bara för ngr dagar sedan hade jag åter kontakt med polisen då en skulle ge upp helt pga detta.
Tyvärr är ingen säker och även om du saknar arbetsförmåga är det inte säkert du får någon ersättning. Jag kan ge hur många exempel som helst. Jag kan återkomma med mail till dig senare med exempel. Det är rena skräckhistorier.
Sen naturligtvis är inte allt regeringens fel men mycket.
Kan passa på att citera följande från 29 januari 2010 på newzglobe av Tomas Hedlund: "Försäkringskassan får kritik för hur de hanterar Alliansens hårda linje mot sjuka. Reglerna är klara och för att inte mista jobbet så utförsäkras riktigt sjuka människor.
- Ingen lyssnar på oss, säger ST-facket." http://www.newzglobe.com/sv/inrikes/20100129/sjuka-regler-ger-sjuk-personal
"En undersökning gjord av SKL i år visar att av 207 kommuner ansåg över hälften att de fått ökade kostnader av det ekonomiska biståndet till följd av utförsäkringarna. En tredje del kunde inte ta ställning. I december -09 kunde vi i ST-press läsa att de som inte kan arbeta eller delta i åtgärd är hänvisade till kommunens socialtjänst"
Skandalöst ynkligt och verdervärdigt det Alliansen gjort mot sjuka och arbetslösa. Jag tycker de borde skämmas ända ner i graven, de som genomfört dessa åtgärder! Hur man dessutom kan vara Folkpartist och religiös övergår min förmåga?
SvaraRaderaTänk om Karin! Du har fel!
/Christer
http://www.folkbladet.nu/?p=180546 Här är en artikel som beskriver bra från 6/9-10 journalist Olov Antonsson:
SvaraRadera"De nya reglerna för sjukersättning tvingar långtidssjukskrivna att söka försörjningsstöd.�
Kränkande, menar Bernth Olofsson på Arbetsförmedlingen i Umeå.
– Det förvånar mig att det inte talas mer om det här. Vi som jobbar på myndigheterna är för lojala, säger han"
Karin
SvaraRaderaKan inte du berätta vart du har hittat dina siffror.
Du har högre siffror en när allians politikerna försöker hjärntvätta svenska folket med siffror.
750000 personer, vart har du fått det ifrån?
Har hört siffror på 500000 från allianspolitiker. Vem ljuger du eller politikerna. Svaret är båda.
Vet vad 25%, 50% och 75% sjukersättning Karin?Dom är inräknade i dom 500000 som Anders Borg säger är sjuka. Vem ljuger du eller Finnansministern?
Du har även högre siffror som har fått jobb. Enligt statistik ca 200 pers och du skriver 1800 pers.
Varför sitter du och ljuger Karin??
1,4% har fått ett jobb. 10% har inte spänn i ersättning efter 3 mån arbetsförmedlingen.
Karins punkt 6. Är bara skitsnack. Vet att neurolog har bättre kunskaper om en person kan arbeta eller inte. Än "läkare" på FK.
Du är lika bra på ljuga som dina politiska vänner...
Karin är du rik, så du klarar dig den dagen du blir sjuk.. Det är lättare än vad man tror att man hamnar i de sjukas sitts.
Spciellt med din syn och att du visar upp ditt fula nylle
Jag blir målös! Brukar inte tappa fattningen, men nu gör jag det. Vilken värld lever du i?
SvaraRaderaVi bor i samma stad, och redan här sker hemska saker. Kan du med ditt yrke verkligen vara ovetande om det. Jag finner det för otroligt.
Kan inte fatta varför saker och ting som är så alvarliga "mörkas". Även media är medskyldig till det.
Jag känner personligen till 3 självmord pga. dagens hårda politik.
En var sonen till min väninna och kamrat med min son.
Jag känner till omständigheterna väl, så inga ursäkter finns, Det är högst verkligt!
Många, många far illa, men det kommer inte fram
Fler av mina vänner är i farozonen, och behöver stöttning med jämna mellanrum.
Bedrövligt att man kan förneka verkligheten, så pass tillvrida...
Tappar totalt förtroendet både för kyrka, media och politiker efter detta
Tänk att sanningen förnekas av dem som ska ge tröst och stöd. Jag blir förtvivlad!
Sluta blunda för verkligheten och se er alla omkring!
Ingen behöver bli mållös. Siffrorna kommer från partisekreterare Erik Ullenhag. Oavsett yrke och hemort står jag för alliansens tydliga arbetslinje.
SvaraRaderaKarin: Med så tydlig "arbetslinje" så borde vi inte ha massarbetslöshet i Sverige idag? Trots finanskris!
SvaraRaderaNej, de sjuka och arbetslösa skall plågas med att söka sådant som inte finns. Det viktiga är att de plågas!
En skam vilar över alla Allianspolitiker och tyvärr i 4 år till...
/Christer
Jo men arbetslinjen verkar ju stå för att trampa på de svaga, tyvärr. Själv röstade jag på M förra valet i tron att sjuka skulle få de bättre. Efter allt jag upplevt där sjuka kastas ut på löpande band kommer jag aldrig någonsin förlåta dem. Det är hemskt. Svårt psykiskt sjuka tvingas till soc, får göra sig av med allt de har av värde, går ner sig totalt. Även cancersjuka - än idag! Du kan få massvis med telefonnummer så kan de berätta hur de har det nu. Ock du kommer bli mållös - jag lovar!
SvaraRaderaHär är de korrekta siffrorna http://www.utredarna.nu/kjellrautio/2010/09/02/nya-bekymrande-siffror-fran-af-och-fk-om-de-utforsakrade/ Rapporten: http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Nyheter/100831_Press/notis_100831_uppfoljning.pdf
Nu har man också tagit sig friheten att döpa om ersättningarna till bidrag. Hela reformen bygger på helt felaktiga grunder och på gamla myter. Varför inte erkänna de totala fiaskot. Trots alla varningar ignorerades typ allt.
Jag rekommenderar dig att läsa detta: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/oeppet-brev-till-statsminister-fredrik-reinfeldt-465145
Det värsta är hur man blundar för verkligheten och använder sig av statistik hit och dit för att bekräfta hur "bra" reformen är.
Här har du fler myter från protestera.org maila om du vill ha någon statistik:
Sanningen om sjukförsäkringen
”Antalet sjukersättningar minskar” – Beror på att den tidsbegränsade sjukersättningen är borttagen och att äldre sjuka går över till ålderspension. År 2008 hade exempelvis 171.665 personer mellan 60-64 år sjukersättning på 25-100%, med eller utan tidsgräns. Samma år var det exempelvis 25.497 personer mellan 35-39 år. Regeln att sjuka får arbeta och behålla sin sjukersättning gav tyvärr katastrofalt resultat.
Så om någon säger att sjukersättningarna minskar på grund av stöd och hjälp – då vet du att det inte stämmer!
”Sjuka fick inget stöd och ingen rehabilitering förr” - Över 40% av de utförsäkrade som var inskrivna på Arbetsförmedlingen i januari 2010 var inskrivna där sedan tidigare. En tredjedel omfattades av rehabiliteringssamverkan mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen som funnits sedan 2003.
”Världens sjukaste folk” – En myt som avslöjades redan år 2003 och nu senast detta år i färsk forskning. Vi är eller var varken sjukast i världen eller i Europa! Ofta hör man liknande: vi kan inte ha världens friskaste befolkning och samtidigt vara världens mest sjuka.
”Över 550.000 förtidspensionärer” – Syftar på ett bestånd av sjuk- och aktivitetsersättningar på 25-100%. Här ingår alla som arbetade upp till 75% med sjuk- eller aktivitetsersättning, med eller utan tidsgräns, resterande tid. Trots detta vill man gärna påstå att dessa över 550.000 personer ställdes ”utanför arbetsmarknaden”.
År 2005, rekordåret, hade sammanlagt 556,789 personer någon form av sjuk eller aktivitetsersättning, med eller utan tidsgräns, på 25-100%.
Bland de som dagarna tog slut för och som genom gick arbetsintroduktion vid arbetsförmedlingen första kvartalet i år.
SvaraRaderaÄr det så många som 52% som är så otydligt redovisade att man inte kan säga "Var ifrån får de sin försörjning idag". Arbetslösa är redan tydligt redovisade, samma är de med dem som har fått jobb, de som föll ut introduktionen och de som återgick till försäkringskassan.
Ändock kan vi inte spåra var får dessa ca 5600 individer sin försörjning ifrån.
52% är FÖR MÅNGA!
Jag har försök många gånger att få ett svar från de som har skapat nya sjukreformen men hitintills har ingen vill/eller kunnat svara på frågan:
SvaraRaderaVarför måste man utförsäkrad sjuka och skadade innan de är friska? Blir de friskare då?
mvh
KC
Men någonstans så måste väl även Allianspolitiker se att något är fel när de gäller de nya sjukförsäkringsreglerna? Varför ignorera folks vittnesmål, istället när man kan vara lyhörd? Något måste ju uppenbarligen göras! Det har blivit fel någonstans på vägen. Den sjuka måste kunna få göra sin röst hörd!
SvaraRaderaMvh
Från en barmhärtig samarit
KV: tidsbegränsningen är för att den individuella planen ska komma
SvaraRaderaigång. Har man ingen arbetsförmåga, kan man alltså omförsäkras.
Precis som Erik Ullenhag skriver, så måste det ordna
med de grupper som faller mellan stolarna. Ingen reform är perfekt på en gång, därför måste regeringen naturligtvis ta till sig alla synpunkter.
Men jag tycker ändå man kan tänka på att vi svenskar har det oerhört bra jämfört med många andra som svälter osv. Men den tanken väger naturligtvis lätt om
man som någon här skriver är pank, sjuk och trött
Plockar man av de sjuka 32 miljarder och delar ut till de friska så är det klart att det kan bli ett helvete! Hur kan man förvara ett sådant agerande?
SvaraRaderaOm man tiger bort att man köper folks röster är väl en sak. Men förvara det blir ju bara dumt!
/Christer
Karin, Nu blir jag "målös" igen!
SvaraRaderaObs, "målös" inte "mål-lös".
"Målös" betyder "Tappar talförmågan", i detta fall av förvåning.
Vet att du är en "vettig" och duktig präst, och fattar därför inte hur du kan vara så kall inför "verklighetens berättelser"
Här berättar jag om 3, mig närstående förlorade liv och det enda svar jag får är en massa siffror... Var finns EMPATIN? Gud vad jag blir besviken på människorna
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/oeppet-brev-till-statsminister-fredrik-reinfeldt-465145
Ewa, tråkigt att du upplever mig som kall inför verklighetens berättelser. Jag vill inte själv beskriva mig så, utan menar tvärtom att de som behöver hjälp absolut måste få det. Därför behöver psykiatrin mer resurser. De som faller mellan stolarna ska självklart tas hand om. Individuellt och inte genom att automatiskt förtidspensioneras och lämnas åt sitt öde.
SvaraRaderaSom präst och som politiker tror jag på människans värde och styrka att hitta nya livsmöjligheter, och på samhällets absoluta ansvar att ta hand om de som har det allra sämst.
Hur vi når detta mål är olika för olika partier. Jag tror på socialliberalismen politiskt. Andra tror på de rödgrönas idéer som visst kan upplevas som mer generösa, men hjälps människor verkligen in i arbetslivet igen?
"Ingen reform är perfekt på en gång, därför måste regeringen naturligtvis ta till sig alla synpunkter."
SvaraRaderaDe har dem inte gjort hittills - totalvägrar. Enda gången de brydde sig var när cancerläkarna gick ut och detta nådde media nationellt. När det kommer ut som ett reportage i våras att problemet kvarstår, då blev det inte ett ljud eftersom nyheten inte nådde nationellt.
Reformen hade kunnat bli bra men blev en katastrof för många. Tyvärr är det inte förrän en del drabbas som de inser. Hade man gjort reformen så hade man lyssnat på kritikerna. Nu vägde de tyngre att få ner statistiken.
"Men jag tycker ändå man kan tänka på att vi svenskar har det oerhört bra jämfört med många andra som svälter osv" Nu blev jag riktigt ställd...
Jag vet inte vad som krävs för att du ska förstår vilken katastrof det är för många! Jag träffar folk dagligen som kastas ut och sjuka som får vända sig till socialen, det är fakta!
Att "omförsäkras" är absolut ingen självklarhet
Jag mailar dig om en stund
Återin: vare reform, varje beslut måste utvärderas. Är
SvaraRaderadet något som behöver åtgärdas ska det åtgärdas.
Jag är inte dummare än att jag förstår vilka katastrofer människor befinner sig i när de inte får den hjälp som de har rätt till.
Vore jag minister skulle jag åtgärda
detta direkt. Men nu är jag inte det, utan
är en alliansens gräsrot som tycker att regeringen är på rätt
väg.
Karin... OM man blir utförsäkrad (omförsäkrad enligt er) så förlorar man för det mesta pengar, speciellt sen när man ska tillbaka in i systemet igen. Det ni gör är att ni sparar in en massa pengar eftersom människors ersättningar sjunker och blir betydligt mindre än innan. Det kan man tyckas är "effektivt". Om ni ska driva igenom arbetslivsintroduktionen, varför tillåter ni inte folk behålla sina ersättningar under tiden? Sen kan man ju avgöra vad som är bäst efteråt. Jag säger inte att det är fel på rehabilitering/habilitering, men ALI är INTE medicinsk på något sätt. Varför för ni inte in rehab som är medicinsk och verkligen utvärderar vad individen behöver?
SvaraRaderaNi har lagstadgat bort alla rättigheter för individen, samt genom att vederbörande tvingas söka alla jobb över hela arbetsmarknaden överallt. Man tar inte hänsyn till vart man bor, ens yrkeskunskaper eller liv. Det luktar livegenskap ifall nån frågar mig.
Sen blir folk sjukare av er politik. De sjukdomar och handikapp försämras av er politik. Jag vet om fem personer som tagit livet av sig; Ari, Liza, Arne, Magnus och Mari-Louise. Ökningen av självmordsförsök är närmare 5 %. Hur kan du som kristen ignorera det som sker? hur kan du acceptera en politik som har mer gemensamt med nazitysklands sätt att stänga ute folk i ett utanförskap, vilket gör att de som äger nånting måste sälja detta (som lägenheter, villor etc)? Som tvingar människor att leva på sina anhöriga?
Hur kan du som kristen blunda för vad som sker med människor? Att det blir fler hemlösa? Mer arbetslöshet? Att folk hamnar på psyket? Att folk går under?
Ni Kristdemokrater som verkligen borde stå för en human politik är de som borde skämmas mest för att ni inte vägrade att genomföra den här politiken. Jag förstår inte hur ni kan se er i spegeln?
Du håller på och skyller ifrån dig i din blogg och sparkar oss sjuka och funktionshindrade i ansiktet. Jag tycker ni borde skämmas allesammans. NI VET att er politik är ett fullständigt fiasko. Ni vägrar att stå för vad ni gör emot människor som ni stämplat som fuskare. Ni har dragit alla över en kam, oavsett sjukdom eller funktionshinder. Ni har gjort våra liv till helveten på jorden och det finns ingen som helst ursäkt för det.
Chik.
Karin Långström, "som präst och politiker"?
SvaraRaderaÄr inte en prästs uppgift att kunna lyssna?
Men man får ingen antydan till det hittills.
Kanske de som kommenterat och de exempel som
hittills tagits upp också vill ha "ett värde"?
"Dags att avliva myter om sjukförsäkringen".
Fiffig rubrik förresten... och det görs då med
siffror som redan är bevisat felaktiga...
Så vilken myt är det då som ska avlivas?
Alla är överens om att alla ska ha en chans.
Kan vi då inte försöka "samarbeta" mot det på
ett männskligt plan. Nu fungerar det inte...
Försök igen. Men försök bättre och börja lyssna!!!
Alliansen retorikmallar fungerar inte.
/Closer
Rätt väg ska man kunna komma till utan att utsätta människor för förnedring, utanförskap, missär och självmord, hur kan man tillåta detta hos er alla borgliga väljare?
SvaraRaderaRune Blixt
www.protestera.org
Därför behövs ännu mer resurser till rehabilitering och stöd. Men var det vekligen bättre förr?
SvaraRaderaUrsäkta, du är folkpartist, men Folkpartiet som också står för human och liberal politik borde också skämmas för att de tillåter det här.
SvaraRaderaÄr du präst borde du verkligen se vad som händer bland folk som inte har det så bra ställt.
Jag tycker det är fel att gömma sig bakom siffror som dessutom ljuger om hela situationen.
Varför redovisar ni inte vart ni får sponsringen till er valkampanj? Det borde lagstadgas. Enligt en fd försäkringsbolaganställd så har de borgliga fått sponsring av försäkringsbolagen som har gjort gemensam sak och sponsrat Alliansen för att nedmontera sjukförsäkringen. De tjänar multum på utförsäkringarna.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/17/alliansen-har-lovat-bort-svenska-folket-till-f-rs-kringsbolagen
Man räknar med att de allra fattigaste ska överleva på inkomster, helst under 5000 kr per månad, bara för att spara pengar och sen kunna skattesänka för de som är "produktiva nog" för samhället, dvs de som är friska.
Man räknar iskallt med en slags "naturlig selektion" av de sjuka och funktionshindrade. Att skylla på att "ingen reform är perfekt" är som att höra de raderna från Reinfeldt själv.
Det ynkligaste är att Alliansen vägrar stå för sin politik och nu gör allt för att skylla ifrån sig. Vi sjuka och handikappade anklagas på olika borgliga bloggar för att bedriva "rödgrön" propaganda. Men för oss så finns det människor som inte överlever fyra år till med borgligt styre. För oss är det här ett ödesval på liv och död. Det är bara att inse det.
chik.
Alliansen räknar iskallt med att folk ska ta livet av sig
En sak som man måste lära sig är att kampen om att förändra historien är en förlorad kamp.
SvaraRaderaDet är idag september 2010 och de sjukas situation är vår nuvarande regering ytterst ansvarig för.
PS! Förstår om du inte gillade mitt första inlägg.
Men tonen var inte så hård som den "lät".
God Kväll!
/Closer
Blodet: jag lyssnar, eller läser just nu snarare.
SvaraRaderaDu berör också ett annat ämne. Mitt yrke är präst. Det är också min demokratiska rättighet att ha en politisk uppfattning och också uttrycka den.
Som präst är det min uppgift att lyssna: och med den jag träffar i själavård talar jag inte i politiska termer.
Däremot en hel del om Gud, nya livsmöjligheter och hopp om en bättre framtid.
När jag skriver politiska inlägg på min blogg är det just i egenskap av politiker. Men det är kanske förvirrande för dig?
Som väl är för några av er, så finns kyrklig personal med privata åsikter från hela skalan från vänster till höger. Och det finns både vänsterkristna och högerkristna och kristna liberaler och värdekonservativa sverigedemokrater.
Förlåt closer, jag sitter i soffan och skrivet på
SvaraRaderaiPhone som ändrade till "blodet". :/
Ja chik, därför att vi värnar de mest utsatta vill vi också att detaljer som blir fel absolut måste ändras.
SvaraRaderaMen jag frågar fortfarande: hur mycket god arbetskraft har inte slentrianmässigt förtidspensionerats bort i socialdemokratins namn?
Det alliansen behöver fortsätta med är att ytterligare förbättra rehabiliteringen. Företagshälsovården. Korta köerna. Stärka upp psykiatrin. Ge
människor hopp.
Men var och en har också ansvar och skapa ett samhälle med framtidstro.
Välfärden måste vi ta ansvar för tillsammans, och det gör man inte genom att framställa allianspolitiker som om de vore djävlar.
hihi... satt och undrade vem "Blodet" var. ;-)
SvaraRaderaNä... jag är inte förvirrad men du gör det förvirrat.
För mig är allt solklart och vill man ha en politisk ståndpunkt i frågan får man ha det om man vill. Men det handlar om människovärderingar i vilket fall som helst.
Har skrivit ett inlägg om "civilkurage".
Är lite utanför ämnet men det kanske kan vara upplysande ändå.
http://rentljus.wordpress.com/2010/08/04/kass-forsakring
Nu avslutar jag min dialog.
Ha det Gott och Lycka Till.
/Steff (Closer)
Jag tycker ändå att det är strongt av dig att du släpper igenom kommentarer som är "negativa" gällande det du skrivit. Det är det inte alla som gör. Axén vägrar släppa igenom vår kritik på hans blogg och han och Reinfeldt har dessutom dikterat vad som skall släppas igenom i media då folk har chattat med dem, samt att Axén har vägrat möta Resurs Jenny Fjell i TVdebatt för att han skulle "ha blivit mordhotad" av oss.
SvaraRaderaDet är fullständiga lögner och locket på i media. Man gör allt för att tysta med oss för att vinna politiska poänger. Jag tycker att du ändå som tänkande människa borde genomskåda vad som händer och inte bara svälja alla de här lögnerna.
Den här politiken är sågad vid fotknölarna. Jag skulle önska att se fler borgliga politiker som modigt och kritiskt granskar den här politiken och inte offrar oss sjuka och funktionshindrade bara för att man vill vinna valet. Det är faktiskt vad ni gör just nu. Vart har hedern och empatin tagit vägen?
Ni om några borde lyssna på oss från Resurs och andra communities. Vi är för många för att ha fel. Våra upplevelser är vittnesbörder om vad som händer. Att neka oss vår rätt att ha upplevt olika hemska saker som den här politiken har skapat är inte att respektera oss.
vi ljuger inte om självmorden, självmordsförsöken, att man tvingas leva på existensminium, att det finns ett oredovisat stort mörkertal om vart människor har hamnat, att folk säljer det de äger för att överleva, att "rehabiliteringen" är omedicinsk och oetisk, att steg 3 i rehabkedjan inte är annat än slaveri, att neuropsykiatriskt handikappade utpressas mellan rehabiliteringskedjan och dagcenter samt sk "särskilt anpassade arbeten", att cancersjuka och andra svårt sjuka slängs ut obönhörligt ur sjukförsäkringen.
Reinfeldt har själv uttalat sig om att "när man genomför sånahär reformer så får man räkna med visst spill".
Vi, de sjuka och funktionshindrade är det "spillet". Det som sker nu är en kortsiktig, värdelös lösning. Ni har i själva verket bara lyckas att sänka vår sjukpenning/sjukersättning/aktivitetsersättning, inget annat. Ni har inte fått oss "friska" och rehabiliterade. Ni har bara skapat större misär, större oro och rädsla. Mer utanförskap och fler självmord och självmordsförsök.
Skyll inte på att "folk var psykiskt sjuka" redan innan och att det skulle vara våra sjukdomar i sig som ligger till grund för de ökade självmorden/självmordsförsöken. Det är er politik som har kraftigt försämrat våra sjukdomar och ingenting annat.
Är man psykiskt sjuk eller har neuropsykiatriska funktionshinder så är man extremt stresskänslig. Den här pressen försämrar våra handikapp något fruktansvärt, så skyll inte på våra sjukdomar och funktionshinder. Skyll istället på den här omänskliga politiken.
Jag är både neuropsykiatriskt funktionshindrad, samt har bipolär sjukdom. Jag vet att jag inte överlever en utförsäkring; och att jag riskerar bli en i självmordsstatistiken; så här har du en som faktiskt är utsatt och som berättar hur det ligger till. Jag VET att alla mina handikapp och sjukdomar försämras kraftigt och kan bli livshotande just pga den här politiken.
Frågan är om du tar mig på allvar, eller skyller på mina handikapp? Jag vet iaf sanningen och jag skulle önska att alla borgliga politiker med hjärtat på rätta stället gör sitt yttersta att göra om sjukförsäkringen så den blir human och verkligen något bra för den enskilde individen.
Jag säger inte att rehabilitering och habilitering är fel, men den här politiken utför det fel med tvång och sina stelbenta gränser på hur länge nån får vara sjuk. Gör om, gör rätt är allt jag vill säga oavsett vilka som vinner valet.
mvh Chik
Karin,
SvaraRaderaÄr du präst?!
Hur kan du då försvara en reform som innebär att sjuka och utsatt känner sig kränkta och knappt orkar leva vidare längre?
Jag utgår från att du inte har en aning om hur dåligt de utförsäkrade och "friskförklarade" mår.
Jag hoppas att vågar titta in till oss på Resurs och läser hur sjuka har det.
http://resurs.ning.com
Vill du veta mer om hur jag ser på sjukförsäkringsfrågan hoppas jag att du också läser här: http://bit.ly/cyZaPK
och här: http://bit.ly/c25u0u
och här: http://bit.ly/drxnuC
och varför inte här: http://bit.ly/cuvvSL
Bästa hälsningar,
Jenny
Socialdemokratins sjukregler var långt ifrån perfekta så långt kan jag hålla med dig och jag kan hålla med dig om att n förändring av sjukreglerna behövdes , men de förändringar som Alliansen står för är hjärtlös , den oro som sjuka har fått känna för att Alliansen tvunget hastade igenom en sjukförsäkringsreform istället för att låta det ta tid , ja jag måste nästan säga att det är jämförbart med psykisk misshandel sättet som det genomfördes på .
SvaraRaderamen Alliansen tycker ju om att hasta igenom beslut .vi har sjukförsäkringen vi har ändringarna i högskole reformen ,det verkar som Alliansens måtto är Besluta först och tänk sen !
MvH
Micke
Det är ytterligare en av myterna. Det som har skett är att den tidsbegränsade sjukersättningen försvann; där har ni alla era "förtidspensionerade" människor. Man förtidspensionerade inte en massa människor under tidigare sossestyre, det är faktiskt en av era största falska myter. Den här gruppen är som sagt den grupp som levt under tidsbegränsad sjukersättning och som man har gjort prövning på vart tredje år.
SvaraRaderaJag är själv en av dem och jag tycker tidsbegränsad sjukersättning är nåt man ska införa igen, under förutsättning att man har rehabilitering och habilitering värt namnet. Är det så att människor är för sjuka och funktionshindrade så skall de förtidspensioneras.
Det ska inte gå en massa år av ingenting, och där ger jag rehabilitering och habilitering absolut rätt. Men det ska inte finnas tidsgränser för hur länge man "får vara sjuk", snarare tidsgränser på hur tidigast en insats skall komma igång. Och det ska vara verklig rehabilitering och habilitering, individanpassad och skyddande om individen. Man ska inte straffas ut ur systemet som det är nu. Man ska känna livsglädje och arbete skall vara nåt positivt, inte påtvingat som det är nu.
Allt den här politiken skapat är något som är under tvång. Kan du se mig i ansiktet och säga till mig att det inte är under tvång? Om vi nångång skulle mötas och du skulle få hela min livshistoria, alla läkarutlåtanden, alla utredningar, allt som egentligen ger mig rätt till förtidspensionering och sen kunna se mig i ansiktet och påstå fortfarande att jag inte blir sjukare av den här fruktansvärda stressen och pressen.
Isånafall så skulle du såra mig nåt fruktansvärt; för jag vet att alla de här åren, då man ansökt och ansökt, men ändå att FK försökt tvinga ut mig på reguljära arbetsmarknaden, när de orsakat två självmordsförsök och gjort mitt liv till ett helvete så har man förstört mitt liv. Man har vägrat lyssna på mig utan bara kört över mig gång efter gång.
Den här politiken kommer förstöra mitt och mina anhörigas liv fullständigt om man trots alla läkarintyg och utredningar utförsäkrar mig.
Det är struntsamma om vem som kom först, hönan eller ägget gällande sossarna eller moderaterna som drog igång det här. Oavsett politiskt parti så gjorde man fel från första början. Man kan inte sitta och skylla på varandra när folk faktiskt går under. Det är fegt och ovärdigt och att måla ut oss som "fuskare" är som att misstänkliggöra hela den här gruppen. Det är VI som fått skulden, det är vi som är de som får betala den här politiken med våra liv. Gud vet hur många som kommer ha tagit livet av sig när man gör en slutvärdering, gud vet hur många till om det blir ytterligare fyra år.
Jag vet om människor som hankat sig fram till det här valet; som vill bli räddade. som vill att de rödgröna räddar deras liv. De överlever inte en Alliansseger, det kommer ta knäcken på det sista av livsvilja som de har.
Jag är inte överförtjust i vad de rödgröna har gjort, för de står inte oskyldiga, men just nu så är de det enda allternativ som vi sjuka och funktionshindrade har; för fyra åt till med Alliansen känns fullständigt nattsvart.
Vänligen Chik.
Träffade min KBT-terapeut häromdagen som jag på privata vägar kämpat mig till. Via "rehabiliteringskedjan" och utförsäkringen har jag fått noll hjälp, trots att jag eftersökt KBT i ett par års tid.
SvaraRaderaVid mötet var jag väldigt deppig över mitt senaste bakslag och det avslag på varaktig sjukersättning på 50% som jag sökt. Hon är guld värd och försökte få mig att inse att jag måste lära mig att strunta i samhällets krav på att jag skall bli 100% frisk eftersom det får mig att gång på gång pressa mig för fort och för mycket. Vilket bara leder till att mina stressrelaterade besvär försämras.
Jag var 3 månader på AF efter att ha blivit utförsäkrad från min 50% sjukersättning och är nu tillbaka till sjukförsäkringen igen. Tack och lov att jag faktiskt hade en SGI att basera en ny sjukpenning på, det är inte alla förunnat (och där ligger kanske en förklaring att så många som 60% väljer att stanna hos AF)
Gissa om turen till AF har hjälpt eller stjälpt min långa vandring att hitta en stabil 50% arbetsförmåga som är min egen realistiska plan? (Fast jag gissar att din gissning blir fel eftersom du tillhör dem som anser denna reform vara en sådan succé)
Självmordstankar har jag aldrig haft innan osäkerheten runt hur min framtida försörjning skall fixas började tillsammans med känslan av värdelöshet när jag inte fixar samhällets krav på att vara en tillräckligt "duktig" samhällsmedborgare.
@Karin:Du behöver inte bli minister för att ändra på de sjuka reglerna. SLUTA STÖDJA ministern och hans regering som skapade de! Du har ingen aning på vad som har hänt med våra liv och hur många människor som hamnar illa varje dag på grund av dessa absurda och omänskliga regler som din regering har tagit fram. Argumentet om att det inte var bättre förut ändrar inte situationen för oss sjuka som håller på att gå under.
SvaraRaderaJa, Karin så är det. Jag tror säkert du menar väl och det låter så vackert med "rehabilitering" och "hjälp tillbaka", "inte lämnas utanför" osv. men här har du din MYT som behöver undanröjas.
SvaraRaderaDet hjälper inte hur gott uppsåt ni har med eran politik. Den fungerar inte!
Ni kanske tror det, men se er då omkring, prata med människor på gatan prata med kolleger
Det håller inte att säga "Vi visste inte"… (Det har vi hört förut)
Historien upprepar sig och vad det kommer att innebära för framtiden, törs man inte ens tänka på. Det hjälper heller inte att säga att det var likadant tidigare. Desto större anledning att ”göra något åt det”. Och det måste ske snabbt. Folk lider!
Att rasera ekonomin och pressa redan utsatta är ingen bra rehabilitering.
Den Stressen gör människor ännu sjukare.
Många har inte heller råd att lösa ut sina mediciner eller äta ordentligt.
Det gör saken än värre!
Lyssnar man inte, bryr man sig inte trots att man får veta (vilket alla som läser här, nu får)
är man medskyldig, enl. mig. Det finns tillräckligt med bevis om man vill veta…
Sitter här just nu och väntar på besked, söker kontakt, med en av fb- vännerna, som har nått gränsen. Hon mår så fruktansvärt illa både fysiskt och psykiskt efter att ha varit utan försörjning länge, fått flera negativa besked i veckan och nyligen mist en vän som tog livet av sig, i liknande situation. Tystnaden är total och vi är mycket oroliga!!
Ewa,
SvaraRaderaHar ni fått tag i henne?
Maila mig annars på moderator@resurs.be
så ska jag försöka få tag i henne genom något av våra nätverk. (Resurs, protestera.org)
Kram,
Jenny
Är man akut orolig för någons hälsa bör man kontakta polisen.
SvaraRaderaKarin,
SvaraRaderaofta är det inte så lätt att kontakta polis direkt om det gäller en fb-vän som man inte har helt namn eller adress till.
Därför brukar vi på Resurs försöka hjälpas åt att klura ut vem det är när någon ser ut att vara akut självmordsbenägen.
Jenny
Jenny, fattar hur frustrerande det måste vara.
SvaraRaderaDärför måste det som inte funkar med reformen ordnas. Psykiatrin måste komma i funktion.
Men likaväl som vi lyssnar på dem med negativa erfarenheter måste vi också lyssna på dem med positiva.
Vart tog min kommentar som jag skickade strax före midnatt vägen?
SvaraRaderaKarin,
SvaraRaderaGivetvis bör man lyssna även på dem med positiva erfarenheter, det är ju viktigt att deras berättelser får följa med när systemet stöps om igen. Ja, för det måste det göras, som det är nu FÅR det bara inte fortsätta. Det är dessutom ett enormt resursslöseri när sjuka tvingas säga upp sig från sina anställningar därför att de inte längre "duger" att jobba halvtid mot sitt gamla arbete utan att lagen kräver att arbetsförmågan ändå ska bedömas på 100% mot hela arbetsmarknaden, vilket blir ett helt fiktivt begrepp eftersom man i dagens samhälle kan försörja sig på en massa sätt (tom med när man är död, såsom Michael Jackson som sålt bättre död än levande för att ta ett makabert exempel) Men bara för att någon kan försörja sig trots att den har avlidit kan ju knappast betyda att alla döda har arbetsförmåga ?? Visst det låter kanske absurbt, men precis så absurda är faktiskt de nya reglerna, alla oavsett ålder, utbildning, bostadsort eller social situation ska bedömas enbart utifrån om deras nedsättning av detta icke definierade begrepp arbetsförmåga är nedsatt av strikt medicinska skäl.
Tack för att du orkar lyssna - det är du tyvärr nästan ensam om inom alliansen.
Bästa hälsningar,
Jenny
Det gör ont i mitt hjärta att läsa hur folk tror verkligheten ser ut, riktigt ont :(
SvaraRaderaOm ni kom ner till min och mina vänners verklighet skulle ni få riktig ångest.
Det är så livet har blivit för oss.
Vi får vara glada om vi klarar oss levande ur detta.
Det låter drastiskt, men för oss har verkligheten blivit så hård och grym.
ps. Ännu mer skrämmer det mej att en präst har denna syn på verkligheten.
Karin,
SvaraRaderaHär skall du få ett exempel på hur man far fram mot samhällets allra svagaste individer:
Man runt 50 år som bl.a. lider av svår krigspsykos, PTS, personlighetsstörningar av olika slag. Har vårdats många år inom specialistpsykiatrin och sitter på sluten psykiatrisk avdelning enligt LPT. Läkarprofessionen ser ingen ljusning för patientens tillstånd och bedömer honom som helt arbetsoförmögen livet ut. Försäkringskassans bedömning (avidentifierad):
“Av det läkarutlåtande utfärdat dd mm 2010 som inkom den dd mm 2010 framgår att du besväras av kronisk vanföreställningssyndrom,
personlighetsstörning (borderline), posttraumatiskt stressyndrom samt personlighetsstörning. Således nedsätter din komplicerade psykiska besvärsbild arbetsförmågan med 100%. Tillståndet kan beskrivas som livslångt och utan möjlighet till någon återerövrad arbetsförmåga. Cirka 10 års intensiv behandling i specialistpsykiatrin har ej kunnat åstadkomma detta, varför prognosen måste bli att möjligheten till rehabilitering mot arbetsmarknaden är 0.
Försäkringskassan ifrågasätter inte att du har besvär, men bedömer utifrån de medicinska underlagen i ärendet att det inte är styrkt att din arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt med minst en fjärdedel på grund av sjukdom i förhållande till alla förvärvsarbeten på arbetsmarknaden. Alla rehabiliteringsmöjligheter
bedöms inte vara uttömda och din arbetsförmåga bör ha möjlighet att förbättras genom medicinsk eller arbetslivsinriktad rehabilitering.
Inget nytt har tillkommit i det medicinska underlaget som ändrar tidigare övervägande att avslå din ansökan om sjukersättning.”
FK anser att patienten omedelbart skall ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och att patienten “väl får söka socialbidrag” om han inte har någon möjlighet till annan inkomst. Patienten har naturligtvis inte någon som helst möjlighet att inställa sig hos arbetsförmedlingen då han är tvångsomhändertagen enligt LPT. Om FK har rätt, så borde patienten rimligtvis släppas fri med omedelbar verkan. Är det så ni vill ha det Karin?
Patienten hade tidsbegränsad sjukersättning innan och har ansökt om varaktig sjukersättning alternativt sjukpenning. Sjukpenning har FK avfärdat då han hade tidsbegränsad sjukersättning innan och att han därför skall gå på a-kassa (ALI). Men eftersom patienten inte kan inställa sig för ALI, så har han inte rätt till någonting överhuvudtaget. Och har/får man inget SGI, så kan man inte ansöka om sjukpenning o.s.v.
Detta är endast ett exempel av många när det gäller den här typen av mycket svårt sjuka patienter. Karin, det handlar om samhällets absolut svagaste medborgare och jag finner det oerhört stötande att en sådan här situation överhuvudtaget har kunnat uppstå!
Jag har alltid röstat borgeligt i alla tidigare val, men den här gången mister ni min röst med mycket god marginal!
Viva, jag skriver till dig som jag har skrivit till andra här:
SvaraRaderaJag tror inte på en objektiv verklighet, utan att verkligheten upplevs olika och individuellt.
Jag har aldrig varit i din situation, men kan tänka mig, och träffar varje vecka människor som är i din situation.
Det jag ser, och det som jag som präst och som alliansgräsrot tycker, är att behovet av rehabilitering och stöd är större än vad som idag erbjuds. Det går inte en dag på mitt jobb utan att jag påminns brutalt om krisen i psykiatrin. Det är detta som måste åtgärdas, och både alliansen och de rödgröna lovar mer stöd och resurser.
Hur jag som präst kan stödja alliansens politik?
Jo, därför att jag tror på människans förmåga att hitta nya livsmöjligheter. Ingen människa är förlorad eller körd. Men vi alla människor kommer ibland i situationer där vi behöver hjälp av andra. Sjukhusvård, hjälp från försäkringskassan och inte minst hjälp från medmänniskor som tar privata initiativ, som Jenny från resursforumet vittnar om.
Däremot har jag uttryckt flera gånger att reformen som nu är igång inte är tillräckligt bra.
Jag ansluter mig helt till det som Anette Carnhede på fackförbundet ST skriver på Brännpunkt idag:
"Är ni beredda att införa en tidsgräns för när stödet senast ska sättas in istället för en tidsgräns för utförsäkring?
• Är ni beredda att förstärka sjukvård och rehabilitering så att alla sjuka garanteras vård?
• Kommer ni att se anställda på Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen som de strategiska resurser de är, och därmed ge dem tillräckliga förutsättningar för att klara målen? "
Nuridor: att vårdas med LPT borde absolut innebära att arbetslivsintroduktionen skjuts upp, annat är korkat rent ut sagt.
SvaraRaderaJenny -
SvaraRaderajag delar i mångt och mycket din uppfattning!
Och tack för att du ser att jag faktiskt lyssnar och försöker sätta i mig in i en tillvaro som inte är min (ännu, och förhoppningsvis aldrig).
Det är också med goda argument och med relevant resonerande som vi kommer framåt, inte genom mailbombning av typen "du är dum i huvet", och "hur kan du som präst tycka så här."
Har samhället någonsin utvecklats genom skyttegravskrig?
Förresten, länken till artikeln som jag refererade till ovan:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sjukforsakringen-ar-misslyckad-ur-flera-perspektiv_5276463.svd
Karin,
SvaraRaderaDet är mycket glädjande att du nu börjar visa tecken på tvivel angående den "succéartade sjukförsäkringsreformen". Fortsätt i den stilen, så kan kanske även jag tänka mig att rösta på er igen. Texten som följer nedan innehåller många hårda ord, men är en förklaring till varför jag numera har vänt Alliansen ryggen. Du får ta den för den är Karin, men begrunda innehållet noga. Allt nedan är tyvärr helt sant, så jag tänker inte be om ursäkt för den:
Den främsta anledningen till att jag har vänt Alliansen ryggen har varit att man från politikerhåll har tvärvägrat att lyssna på den kritik som har framförts både innan och efter reformbeslutet. Istället har man aktivt mörkat, förnekat och skönmålat verkligheten. Det "skyttegravskrig" du talar om ovan har alltså mer eller mindre ensidigt startats av framför allt en ljusskygg grupp Moderater med Gunnar Axén i spetsen. Sedan har andra politiker i alliansen glatt hängt på och mer eller mindre försökt överdänga varandra i sin iver att visa sig på styva linan. Det riktigt tråkiga är att man så ofta helt okritiskt har förtalat sjuka genom att hävda att det skulle finnas ett enormt överutnyttjande av sjukförsäkringen, något som det fullständigt saknas stöd för i både statistik och *seriös* forskning. Det finns inte heller några bevis för att sjukskrivningen i sig skulle vara skadlig för individen, utan här finns det bara en del outredda indicier och hypoteser i dagsläget.
Med tanke på att Gunnar Axén är kompis med Karl Rove så bör man vara ytterst vaksam angående sanningshalten i det som kommer från den mannen. Karl Rove är nämligen ökänd för just den typ av desinformationskanpanjer som nu används i sjukförsäkringsdebatten. "Ljug och förtala dina motståndare tills det blir till sanning" är den taktik som används. Seriösa forskare som t.ex. Björn Johnson har förtalats och förminskats i debatten och det absoluta lågvattenmärket alla kategorier var Gunnar Axéns och Helena Rivières påhopp i början av året på en enskild patient (Alexandra Johansson) bara för att hon undrade om arbetslivsintroduktionen skulle fungera så illa som den hade gjort i hennes fall. Gunnar Axén som annars kör med standardfrasen "att han inte kan gå in i på enskilda ärenden" för att slippa ta diskussioner om sjukförsäkringen med läkare och patienter, kunde nu plötsligt både ställa diagnos för samt bedöma Alexandras arbetsförmåga (diagnos latmask med full arbetsförmåga). Märk väl att man i sann "Karl Rove-anda" *inte* svarade på de frågor som Alexandra ställde, utan valde att enbart misstänkliggöra och förtala henne istället.
Karin, politiker som gör på det sättet är *DIREKT OLÄMPLIGA* att överhuvudtaget inneha någon form av förtroende uppdrag! Att inte övriga politiker i Alliansen protesterade vilt och tog fullständigt avstånd till detta övergrepp, har tyvärr gjort dem alla till medbrottslingar. Den som tiger samtycker heter det ju...
I förra valet röstade jag på Alliansen bl.a. för att jag trodde att det inte kunde bli värre än under Göran Perssons (van)styre, men Alliansen lyckades tyvärr med bravur överträffa "farbror Göran" rejält på den punkten!
Som sann liberal kan jag överhuvudtaget inte lägga min röst på något av Allianspartierna idag innan det har skett en rejäl självrannsakan och utrensning inom partierna (skulle även sossarna må bra av). Jag lever hellre med en lite halvkorrumperad och småkorkad sosseregering än en helkorrumperad och bindgalen Alliansregering.
Karin, det kan vara besvärligt att argumentera med personer som upplever politisk förändring från ett vardagsperspektiv.
SvaraRaderaDet är beklagligt att människor inte får den rehabilitering och vård i tid när man behöver den. Det är dock helt rätt väg som regeringen har gått in på.
Det är en väg som hjälper medmänniskor att komma tillbaka till arbetslivet. Istället för att ge patienten en check i handen och önska lycka till.
Inget system är perfekt, då vi alla är ofullkomliga, men med små steg kan vi nå stora framsteg i medmänsklighetens tjänst.
Försäkringskassan och arbetsförmedlingen presenterade en samlad rapport efter de tre första månaderna. Presenation den 27 maj.
Hos Arbetsförmedlingen genomgår varje person ett Introduktionsprogram för en utvärdering av arbetsförmåga och i lämpliga fall omfattande insatser i arbetsrehabilitering och matchning mot arbete.
De som efter en tre månaders utvärdering saknar arbetsförmåga, kan på nytt åter ansöka om sjukförsäkring.
Många påståenden florerar i debatten, som inte speglar det verkliga utfallet.
Av de totalt 14 667 personer, som lämnade sjukförsäkringen, var redan 1 700 personer i arbete, 605 personer arbetssökande 6 927 i program hos AF och 2 943 övriga inskrivna utan aktivitetsstöd.
Det visar att vi når resultat. Viktiga resultat för varje enskild person som kommer tillbaka til arbetslivet. Det är en framgång för personen ifråga!
Som du skriver i din rubrik, det är dags att avliva myter. Jag önskar att AF och FK kunde berätta hur verkligheten ser ut. Det är väl svårt mitt i en valrörelse, men min önskan kvarstår!
Kämpa på Karin!
Bless you!
/Daniel
Jag tycker det är starkt av dig att ta in alla kritiska kommentarer - det tyder på att du vågar lyssna och ta åt dig. Vi behöver fler såna politiker.
SvaraRaderaVi har desperat försökt få till dialog med regeringen men de vägrar lyssna. Det är så jäv*a frustrerande att se alla stackars människor och höra om vad som sker när de nekas ersättning eller utförsäkras - det går inte att beskriva i ord. Tyvärr är det inga enstaka fall, de är mängder.
Sen ska man naturligtvis inte skylla allt på alliansen men väldigt mycket. Man skulle lyssnat på alla kritiker, remissinstanser innan man genomförde förändringarna. I stället satt man och applåderade.
Tyvärr vill man mörka det som sker och det är så frustrerande. Man använder statistik som tunga argument till varför man gjorde förändringarna. I bland är statistiken så fel / vinklad så det är skrämmande.
Jag kan skriva under på att det inte var bra förr och att de brast i rehabiliteringen, även om det delvis fanns. Men att alliansen kunde göra ngt så här hemskt skrämmer mig - jag är livrädd för 4 år til även om jag inte själv är drabbad.
Man hade kunnat göra den här reformen till ngt bra, bara man hade lyssnat. Jag tror också att många fler hade kunnat komma ut i arbete om man gjort rätt från början. Att ha tidsgränser kan säkert vara bra om de var för att följa upp - men idag är det snarare en deadline.
Jag skulle rekommendera dig att ringa ngr av de numrena jag skickade på mailen till dig, bara för att höra deras version. Du kan säkert få ut en massa bra av det och använda om du kommer in i riksdagen.
Här är lite från idag: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3993234
Missa inte heller: http://www.nytid.se/default.aspx?page=3&nyhetnytid=134
Har du läst vårt öppna brev till Reinfeldt?
Visst finns det både fördelar och nackdelar i den nya sjukförsäkringen. Jag tror också på människans förmåga att hitta nya livsmöjligheter när livet ändras pga ohälsa. Det finns alltid resurser att bygga vidare på hos varje människa. Hälso- och sjukvården, FK och inte minst arbetsgivarna borde ta ett ännu större ansvar i rehabiliteringskedjan och verkligen se de resurser varje drabbad person har.
SvaraRaderaJag går bara till mig själv och tänker efter hur det känns att återgå till arbete efter 4 veckors semester, det känns motigt, trots att jag har ett arbete som jag stortrivs med. Att låta människor ”vara i fred” i månader och tom. år i sin sjukskrivning, skapar utanförskap och misstro till sig själv och samhället. Steget att återgå till arbete blir då långt.
Psykiatrin som enligt min uppfattning havererat på många områden borde stå för kostnaderna och inte FK. FK utbetalar sjukförsäkring inte skadestånd månad efter månad. Skadeståndsanspråk borde ställas direkt till psykiatrin där många människor i dag inte får den vård, omsorg och rehabilitering de ha rätt till.
Självklart blir det också felbedömningar i handläggning utifrån den nya sjukförsäkringen. Låt oss då inte hamna i prestigeångest över fattade beslut. Ingen skall hamna mellan stolarna!
Birger Rikner
Tack Birger för din ståndpunkt att ingen ska hamna mellan stolarna!
SvaraRaderaTyvärr är det just det som sker, och i en skrämmande omfattning.
Läs gärna mitt brev till Reinfeldt:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/resurs/pressrelease/view/oeppet-brev-till-statsminister-fredrik-reinfeldt-465145
Karin,
SvaraRaderaKanske är det positivt att medmänsklighet börjar behövas i Sverige igen och att vi inte längre helt kan avhända oss det ansvaret till farbror Staten. Genom nätverkande, lyssnande, råd och stöd kan vi göra mycket för varandra och växa som människor av det. Men, hur mycket jag än skulle vilja har jag ingen möjlighet att med min lön försörja alla de utförsäkrade, ensamma och sjuka som inte har pengar till mat, hyra och medicin. Så vad ska jag göra, bara försöka trösta med "det ordnar sig nog ska du se" när vräkningen står för dörren?? För sjuka blir faktiskt vräkta, här i Sverige 2010, och jag tvingas se maktlös på.
Ur det perspektivet är det föga tröstande att notera att denna kris gett mig möjlighet att "genom ett privat initiativ" utvecklas som människa. Jag kan och vill inte se på min medmänniska som ett objekt. De är mina vänner, och när de lider blir jag bedövad.
Rädslan som följer med insikten att jag som människa är lika sårbar som vem som helst lyckas jag vanligen hålla ifrån mig när jag lägger mig till sängs och tackar för ännu en dag då jag av nåd fått tjäna mitt levebröd med kraft och hälsa.
Jenny
Ser här att fler nu börjar reagera och inse hur verkligheten kan se ut för många människor, och jag tycker mig ana ett "lite varmare" synsätt, hos dig med Karin. Jag hoppas det kan vara till nytta nu när ni i Alliansen, trots allt, fick förtroende en period till.
SvaraRaderaKanske kan det negativa nu vändas till nått positivt, i den bemärkelsen att du kan framföra vad som kommit dig till del, genom den här långa debatten.
En eloge skall du också ha för att du låtit den fortgå med både positiva och negativa kommentarer.
Ang. vännen som vi var väldigt oroliga för, så gick det bra den gången, men situationen uppstår av och till.
Efter valresultatet är många nu mycket deprimerade och det vill till att man gör något åt situationen, för annars är det stor risk att fler liv går ”till spillo”
Hoppas på ditt stöd och att du delar med dig av din vetskap till dina partkamrater och övriga kontakter, för situationen ”måste fram i ljuset”, och här gäller det både utförsäkrade och de som förlorat jobbet och nu ingår i den sök. jobb och utvecklingsgarantin (JUG, fas 3)
Där ska man klara sig på en inkomst som är 65 % av lönen, och med mycket liten chans att komma tillbaka till ordinarie arbetsliv. Är man inte sjuk innan så riskerar många att bli det, av oro och ångest för ekonomi och tillvaro. Depression, högt blodtryck och hjärtbesvär uppstår ofta i den här gruppen
Mvh /Ewa